Is vliegen wel zo veilig? COLUMN

door admin
Is vliegen wel zo veilig? COLUMN

De ramp met de GermanWings 4U9525 blijft vragen oproepen. De Airbus A320 van GermanWings, een ‘low cost’ dochter van Lufthansa, met 144 passagiers en 6 bemanningsleden aan boord, verdween op 24 maart boven de Franse Alpen van de radar.

Snelle daling

Op weg van Barcelona naar Düsseldorf begon het vliegtuig -zonder enige communicatie met de vluchtleiding- te dalen van een hoogte van 10 kilometer om te pletter te slaan in een onherbergzaam berggebied in het zuid-oosten van Frankrijk. Een snelle daling (1 km/min) die begon voor de kust nabij Marseille en zou hebben kunnen leiden tot een noodlanding op nabij gelegen vliegvelden.

Reparatie

De vlucht die in Barcelona begon startte met een uur vertraging. Eerst moest de luiken voor de voorwielen worden gerepareerd. Of deze reparatie met het ongeval te maken heeft, moeten experts nu uitmaken. Men kon inmiddels de twee roodgekleurde zwarte dozen van een berghelling bergen. De zogenoemde vluchtschrijver en de cockpit stemmen recorder blijken weliswaar beschadigd, maar nog bruikbaar voor onderzoek.

Speculaties

Allerlei speculaties duiken op over hoe dit incident kon ontstaan. Zij omvatten gedachten over terrorisme tot en met het plotseling wegvallen van de luchtdruk binnen de cabine, wat passagiers en bemanning in weinig seconden zou hebben kunnen doden. Daarvoor spreekt het gebrek aan elke communicatie met het vliegtuig. Tot dusver zijn er volgens onze informatie ook geen ’tweets’ uit het vliegtuig gekomen van passagiers die de snelle daling hadden ervaren.

Wel vermeldde @flightcrisis van airlive.net een ’tweet’ over de Zweedse voetbalclub Dalkurd FF die zitplaatsen op de vlucht geboekt had, maar dit voornemen op het laatste moment wijzigde.

Is vliegen wel zo veilig?

Statistieken daarover geven aan, dat dit zeker het geval is. Vliegen is veilig. Over het aantal storingen tijdens een vlucht, of potentieel gevaarlijke situaties aan boord van vliegtuigen, zegt dit echter niets! Zo viel deze morgen (25 maart) één van de twee motoren uit van een Boeing 737 op een vlucht van Moskou naar St. Petersburg. Het toestel kon op maar één motor veilig landen.

Twee dagen eerder, op 23 maart keerde een Boeing 787 Dreamliner, op een vlucht naar Montego Bay, naar Gatwick terug zonder opgave van redenen. Over de oorzaak van dit soort afwijkingen’ komen we doorgaans weinig tot niets te weten. We hebben het dan niet over het uitvallen van een koffie-automaat aan boord…

Zo meldde Ryanair, dat een van haar vliegtuigen een week geleden een brandblusser in de cockpit zag afgaan en het toestel een voortijdige landing moest maken in Barcelona.

Dat al dit soort van incidenten Duitse piloten bezorgd heeft gemaakt waardoor ze liever even niet vliegen, ligt enigszins voor de hand. In hoeverre de ‘economie’ van het vliegbedrijf een rol speelt, kan men slechts gissen. Vliegen is veilig, ofschoon 45% van de ongevallen ontstaan tijdens de landing.

Hoge standaard

Duitse vliegmaatschappijen hebben een hoge standaard bij hun onderhoud hoog te houden. Maar of daar altijd rekening mee kan worden gehouden uit overwegingen van kosten, is een open vraag. Het ongeval met de GermanWings Airbus mag afgedaan worden als een ‘uniek’ voorval, niettemin blijft het de vraag of goedkopere onderdelen, zoals vluchtcomputers die moderne vliegtuigen besturen, niet een ingebouwd risico met zich brengen. Waar is de rode noodknop die op hol geslagen electronica afschakelt?

Airbus met zijn ‘fly-by-wire’ besturing draagt daarom een grote verantwoordelijkheid. Opgetreden incidenten die ermee samenhingen, maar door snel ingrijpen van piloten tot een goed einde konden worden gebracht, tonen dit aan.

Desondanks blijft het risico voor piloten en passagiers gering. Geen reden daarom met angst in het hart een modern vliegtuig te betreden.

Lees meer over dit onderwerp op Airlive.net 

Dit vind je misschien ook leuk