Topwerken van Rogier van der Weyden in het Museo del Prado

door admin
Topwerken van Rogier van der Weyden in het Museo del Prado

Rogier van der Weyden (1399 -1464) was een kunstenaar uit de school van de Vlaamse Primitieven. Samen met Jan van Eyk wordt hij gezien als de belangrijkste Vlaamse kunstschilder van de vijftiende eeuw. In zijn eigen tijd genoot van der Weyden al Europese bekendheid, mede om zijn uitzonderlijke gedetailleerdheid en zijn introductie van de emotie in de Vlaamse schilderkunst. In de onstuimige Spaanse vijftiende eeuw bereikte alleen de schilderschool van Jan van Eyck een hoogtepunt door de voorliefde die de Spaanse elite had voor de Vlaamse kunst.

Vlaamse Primitieven

Het werk van de Vlaamse Primitieven is een combinatie van technisch meesterschap en spiritualiteit, van realiteit en suggestie, van wiskundige berekening en religieuze passie. Het kenmerkt zich door een zeer verfijnde olieverftechniek waarmee het verlangen de wereld zo gedetailleerd mogelijk weer te geven tot uitdrukking werd gebracht. De 500 jaar oude kunst van Rogier van der Weyden is nog altijd van groot historisch belang en is tot deze zomer samen te bezichtigen in het museo del Prado in Madrid.

El Descendimiento

De expositie toont topwerken van Rogier van der Weyden en enkele van zijn leerlingen. Het schilderij El Descendimiento (de kruisafneming), dat tot de permanente collectie van het Prado behoort, is waarschijnlijk het invloedrijkste schilderij uit de gehele vijftiende eeuwse kunstgeschiedenis. In 1555 komt het schilderij in het bezit van de Spaanse koning Felipe II. Het hing vervolgens in het vorstelijke buitenverblijf El Pardo en later in het Real Monasterio de San Lorenzo del Escorial. Toen in 1936 de Spaanse Burgeroorlog uitbrak, werd het overgebracht naar Valencia. Na de oorlog werd El Descendimiento overgebracht naar het Prado in Madrid. Op het schilderij is de scene afgebeeld waarin het lichaam van Jezus Christus van het kruis wordt gehaald door Jozef van Arimathea die aan Pontius Pilatos toestemming vraag het lichaam te begraven.

Restauratie El Calvario

Het schilderij El Calvario (de kruisweg) is in bruikleen uit het Real Monestario de San Lorenzo del Escorial, waar het dankzij de liefde van de Spaanse koning Felipe II voor de Vlaamse Primitieven terecht kwam. De grondige, vier jaar durende restauratie van dit meesterwerk werd onlangs afgerond. Ter ere van de succesvolle afronding van deze intensieve en kostbare restauratie hangt El Cavario nu tijdelijk samen met drie andere topstukken van van der Weyden in het museo del Prado.

Tríptico de los Siete Sacramentos

Het derde topstuk van deze expositie is Tríptico de los Siete Sacramentos, (Triptiek van de Zeven Sacramenten) dat in bruikleen is van het Koninklijk Museum in Antwerpen en voor het eerst in Spanje te zien is. Het is het grootste werk dat van der Weyden gemaakt heeft en is een van de weinige schilderijen die met zekerheid van zijn hand zijn. Het was namelijk niet gebruikelijk voor de Vlaamse Primitieven om een handtekening onder een schilderij te zetten.

El Tríptico de Miraflores

El Tríptico de Miraflores (De Miraflorestriptiek), afkomstig uit de Gemäldegalerie in Berlijn, is het vierde topstuk van deze expositie. Johan van Castilië schonk dit drieluik aan het kartuizerklooster van Miraflores bij Burgos in 1445.

Het is voor het eerst, en waarschijnlijk ook voor het laatst, dat deze topwerken van van der Weyden samen te bezichtigen zijn.

Dit vind je misschien ook leuk