Campagne gestart tegen de invasie van het Engels in de Spaanse taal

door admin
Campagne gestart tegen de invasie van het Engels in de Spaanse taal

Het Castiliaans wordt steeds vaker doorspekt met Engelse termen. Van slang-Engels tot zakelijk Engels. Steeds meer Spanjaarden snappen woorden als ‘engagement’, ‘packaging’, ‘briefing’, ’timing’, ‘planner’ of ‘input’. Of in de reclame-wereld termen als ‘anti-aging’, ’total repair’, cleaning power’ of ‘new formula’. 

Een moedertaal

De Real Academia Española wil dit fenomeen een halt toeroepen onder het mom ‘Er is slechts één moedertaal’. De campagne die daarop is bedacht bevat twee video’s die benadrukken dat het heel dom kan zijn om Engels te gebruiken vooral omdat het kennelijk mooi klinkt, maar het effect is minder mooi.

Zwijn

In één nep-reclamefilmpje wordt een parfum ‘Swine’ aangeprezen. Eerst in het Spaans doorspekt met Engelse termen en vervolgens met het commentaar van RAE erin. ‘Swine, klinkt heel goed, ruikt heel slecht’. Een andere video vormt de nep-reclame voor een zonnebril sunset style with blind effect. Het Engelse ‘blind’ verwijst hier naar ‘luik’ of ‘verduistering’, maar door een zonnebril met ‘blind-effect’ zie je bar weinig, aldus RAE in de video.

Origineel

Gelukkig is daar RAE, zegt RAE zelf in de campagne-video. RAE is immers geen startup, maar zorgt al drie eeuwen voor een goed gebruik van ‘onze taal’. De taalacademie heeft nu besloten om op ‘originele’ en ‘gedurfde’ manier te vechten tegen de invasie van anglicismen. 

Dit vind je misschien ook leuk