Spotgoedkoop busvervoer van en naar Spanje in opmars

door admin

Europa verkennen Bestaande busmaatschappijen als ALSA zullen de concurrentie zeker gaan merken. Flixbus dat sinds kort het netwerk van Megabus heeft overgenomen, is daarmee nu ook actief op de Spaanse markt en al hard op weg om de Ryanair van de snelweg te worden. Tickets kosten tussen de één en vijf euro voor verbindingen tussen Barcelona en Europese steden als Marseille, Parijs en Genève.

Verglijkingssites

Nu er steeds meer vervoersaanbieders op de markt komen, schieten ook de vergelijkingssites als paddenstoelen uit de grond. Op deze websites kun je naast de prijs ook vaak de voorwaarden en diensten van de aanbieders vergelijken. Dit kan interessant zijn. Zo heeft Megabus eigen bussen met 80 zitplaatsen, wc, stopcontacten, verstelbare stoelen, gratis wifi en als één van de weinige kun je hier drie koffers per persoon meenemen.

Megabus is een grote speler op de markt en maakt onderdeel uit van het Britse Stagecouch. Zij zijn sinds twee jaar actief op de Spaanse markt. Hun prijsstrategie is dezelfde als bij de low-cost luchtvaartmaatschappijen; de prijs stijgt naargelang er meer tickets verkocht worden.

Digitaal platform

Flixbus is een digitaal platform dat vier jaar geleden in Duitsland is opgestart door drie vrienden naar aanleiding van de liberalisering van het landelijke busvervoer. Het bedrijf biedt tickets aan vanaf één euro. Momenteel is Flixbus actief in meer dan achttien landen, waaronder ook Nederland.

De oprichters van het bedrijf vonden dat het reizen per bus aan populariteit verloor en dat het weer hip moest worden. Zij lieten zich inspireren door de deeleconomie: “zoals Airbnb overnachtingen aanbiedt zonder appartement, zo willen wij mensen laten reizen zonder zelf een bus te hebben”.

Toeristen

Marina Díaz werkt voor Busbud en vergelijkt de prijzen van de verschillende busmaatschappijen. “Het merendeel van de tickets in Spanje wordt gekocht door toeristen. Slechts één vierde wordt door Spanjaarden zelf gekocht”. Een onderzoek uitgevoerd door CheckMyBus, een internationale zoekmachine voor busreizen laat zien dat de gemiddelde prijs voor een ticket ten opzichte van vijf jaar geleden gestegen is. Hierdoor is het reizen per bus in Spanje relatief duur in vergelijking met andere Europese landen.  

Het is lastig om de race als prijsvechter te winnen, geeft ook Josep Francesc Valls toe, leraar marketing aan ESADE, één van de beste business schools van het land. “De prijs voor vliegen was in het verleden zo enorm hoog dat het een hele commerciële revolutie ontketende, maar bij de prijzen voor busreizen is dat niet het geval en is het ook veel lastiger om het optimale punt te vinden waarbij je nog wel winst maakt”.

Milieuvriendelijk

Bij Flixbus zijn ze optimistisch: “we kwamen later op de markt, maar we groeien harder”. De liberalisering van de markt werkt in het voordeel van de opkomende bedrijfjes. Flixbus zet daarom met een marketingcampagne in op jongeren en doet dat met een ecologische boodschap. “Mensen denken dat de bus een erg milieuvervuilend vervoermiddel is, maar dat is helemaal niet waar. Het is één van de schoonste manieren van transport,” aldus één van de oprichters van het bedrijf.

Flixbus is sinds eind 2015 ook actief op de Nederlandse markt.

Dit vind je misschien ook leuk