Veelgestelde vragen bij geboekte reizen naar Spanje in het COVID-tijdperk

door admin
Veelgestelde vragen bij geboekte reizen naar Spanje in het COVID-tijdperk

Deze pandemie heeft veel sectoren van de samenleving getroffen, waaronder de toerismesector en de horeca. In dit artikel geeft OTIS Advocaten Spanje antwoord op een aantal veel voorkomende vragen.

Ik heb een reis voor dit jaar (2020) geboekt naar Spanje, en deze is geannuleerd. Heb ik het recht om mijn geld terug te krijgen?

Het uitgangspunt is dat je als consument het recht hebt op een terugbetaling van het bedrag dat je destijds voor de reservering betaald hebt. Dit recht kent echter enkele bijzonderheden waarmee je rekening moet houden bij het indienen van de vordering tegen het hotel of het reisbureau waar je reis is gereserveerd. Er gelden in Spanje namelijk bijzondere wettelijke bepalingen bij consumentenovereenkomsten in het kader van de COVID-19 pandemie.

Heb ik tevens het recht om mijn geld terug te krijgen als ik niet kan reizen vanwege de COVID-19 pandemie, ondanks dat de reis door de reisorganisator of het hotel niet geannuleerd wordt?

Als consument heb je ook het recht om de terugbetaling van de reservering te vorderen indien het onmogelijk is om naar jouw Spaanse bestemming te reizen als gevolg van de COVID-19 pandemie (bijvoorbeeld, omdat de grenzen dicht zijn). Dit is een geval van overmacht (‘force majeure’). De Spaanse wet bepaalt dat je dan het recht hebt om het geld terug te krijgen.

Ik heb de terugbetaling aangevraagd. Wat gebeurt er als de onderneming mij een voucher aanbiedt in plaats van de terugbetaling? 

Zodra je de terugbetaling hebt aangevraagd, kan het hotel de aanvraag accepteren óf alternatieve opties aanbieden, zoals een voucher die gebruikt kan worden in de toekomst (normaal gesproken binnen de termijn van één jaar). Meestal neemt de onderneming (bijvoorbeeld, het hotel) na de annulering gelijk contact op om een voucher aan te bieden als alternatief.

Indien het hotel een voucher aanbiedt, dan kan je zelf kiezen of je de voucher accepteert. Dit is geen verplichting (al kan het hotel dit soms wel zo doen overkomen)! Als je deze niet accepteert, dan dient het hotel de bedragen die je hebt betaald alsnog terug te betalen.

Hoe lang kan het duren totdat ik de terugbetaling ontvang? 

Op het moment dat je om terugbetaling hebt verzocht, gaat er een termijn in van 60 dagen waarbinnen het hotel alternatieve opties mag aanbieden anders dan de terugbetaling (zoals een voucher). Je hebt dan het recht om de alternatieve voorgestelde optie te accepteren of niet (dit noemt men de onderhandelingsperiode). Als je deze niet accepteert, dan heeft het hotel een termijn van 14 dagen om de terugbetaling te verrichten.

Er zijn echter ondernemingen die de terugbetalingen niet tijdig aan iedereen willen of kunnen verrichten, om hun (wellicht moeilijke) financiële situatie te beschermen.

Voor welke reserveringen heb ik het recht om de terugbetaling te vorderen? 

Je hebt het recht om terugbetaling te vorderen indien het verblijf in het hotel vanaf 14 maart 2020 zou hebben plaatsgevonden. Op die datum heeft de Spaanse regering namelijk de alarmtoestand uitgeroepen. Daarom is deze datum de referentiedatum in het kader van het al dan niet kunnen verzoeken van de terugbetaling van reserveringen die dienen te worden geannuleerd als gevolg van de COVID-19 pandemie.

Ik heb de terugbetaling aangevraagd, maar het hotel heeft geen reactie op mijn aanvraag gegeven of zij hebben een voucher aangeboden en geen terugbetaling verricht. Wat kan ik doen?

Om de terugbetaling te vorderen, dient je contact op te nemen met de dienstverlenende onderneming (het hotel). Dit kan je doen door te bellen, te mailen of door een officiële aangetekende brief te verzenden (een zogenaamde “burofax”). Op dat moment begint de onderhandelingsperiode van 60 dagen.

Indien het niet mogelijk is om tot een buitengerechtelijke oplossing te komen of het hotel niks van zich laat horen, dan bestaat geen andere optie meer dan een advocaat in te schakelen. Indien het hotel dan nog niet meewerkt, is de laatste optie het starten van een gerechtelijke procedure.

Mocht je nadere vragen hebben of actie willen ondernemen tegen het niet betalende hotel of de reisorganisatie, neem dan gerust contact op met de gespecialiseerde advocaten van OTIS International AdvocatenOTIS Advocaten is gevestigd in Nederland (Breda en Amsterdam) en Spanje (Barcelona, Madrid, Marbella en Mallorca).

Dit vind je misschien ook leuk