Een miljoen chauffeurs overtreden snelheidslimiet

door admin
Een miljoen chauffeurs overtreden snelheidslimiet

Dit blijkt uit gegevens verstrekt door de Spaanse verkeersdienst DGT, ook wel bekend als Tráfico. Sinds maandag is er een campagne gestart met extra snelheidscontroles. 

Aan de vooravond van het beëindigen van de speciale zomeroperatie waarin de verkeersdienst 84 miljoen verplaatsingen in goede banen moest leiden tijdens de zomerdrukte, wil men met extra snelheidscontroles ongelukken voorkomen. Er wordt extra gecontroleerd tot zondag 28 augustus. Dan keren de meeste mensen terug naar huis. Dat weekend zal het laatste drukke weekend op de wegen zijn van deze zomer. De grootste drukte is vanzelfsprekend op de wegen van de populaire stranden het binnenland in. 

Druk vanuit Brussel

De campagne is een gevolg van druk vanuit Brussel op alle lidstaten om de maximum snelheden en andere verkeersregels goed te handhaven. DGT heeft in dit opzicht ook gemeenten en deelregio’s opgedragen om waar mogelijk bij deze campagne te assisteren. Het overtreden van de maximum snelheden in het verkeer is samen met alcohol- en drugsgebruik achter het stuur de voornaamste oorzaak van ongelukken.

Conventionele wegen

In Spanje gebeuren de meeste overtredingen op het gebied van snelheid op de conventionele wegen waar 90 kilometer per uur de maximale snelheid is. Hier rijden vier op elke tien automobilisten te hard. Een kwart hiervan rijdt meer dan 10 kilometer per uur te hard en 12% overschrijdt de limiet met meer dan 20 kilometer per uur. 

Op wegen waar 100 kilometer per uur gereden mag worden is het percentage overtreders hoger. Daarom wordt er meer gecontroleerd op dit type wegen. Hier vallen 8 van elke 10 verkeersdoden.

Extra waarschuwingen

Verkeersdeelnemers worden middels informatieborden extra gewaarschuwd voor de gevaarlijkste weggedeelten. Een jaar geleden heeft DGT de marge verkleind waarmee de maximum snelheid overtreden mag worden zonder dat daar meteen een boete voor wordt uitgeschreven. Het gaat om een marge van 7 kilometer per uur bij snelheden tot 100 kilometer per uur. De marge is 7% van de snelheid bij maximumsnelheden boven de 100 kilometer per uur.

5% harder rijden heeft een toename van 10% aan ongelukken met gewonden tot gevolg en 20% ongelukken met dodelijke slachtoffers. Vanaf 80 kilometer per uur is het praktisch onmogelijk dat een voetganger een ongeluk overleeft. 

Dit vind je misschien ook leuk