Hoe komen ongezonde koekjes in Spanje aan het stempel van kinderartsen?

door admin
Hoe komen ongezonde koekjes in Spanje aan het stempel van kinderartsen?

Begin deze week bracht de Spaanse nieuwssite El Salto de schandalige belangenverstrengeling aan het licht waarbij de Spaanse vereniging voor kinderartsen (la Asociación Española de Pediatría, ofwel AEP) betrokken is. Bekende bedrijven uit de levensmiddelenindustrie, de farmaceutica en kinderverzorging blijken de laatste jaren miljoenen euro’s aan de AEP te hebben betaald om diens stempel te gebruiken.

Wetenschappelijke vereniging

Volgens de informatie op haar website, is de AEP een wetenschappelijke vereniging en een gesprekspartner van de landelijke gezondheidsinstellingen. Daarnaast zegt de vereniging dat zij onder meer streeft naar gezondheidsbevordering van kinderen en volwassenen. Over het algemeen wordt de AEP beschouwd als referentie waar het gaat om de gezondheid van onze kinderen. Dus als er een stempel van de AEP op een product staat, kan dat worden opgevat als een garantie van een organisatie die beweert de gezondheid van onze kinderen te bevorderen.

Belangenverstrengeling

Er ontstaat echter een probleem wanneer de AEP haar stempel als teken van partnerschap verstrekt aan bedrijven die daarvoor willen betalen. Volgens El Salto hebben bedrijven uit de levensmiddelenindustrie, de farmaceutica en kinderverzorging tussen 2013 en 2017 ongeveer 2,3 miljoen euro betaald. De levensmiddelenindustrie heeft het meeste geld neergeteld: alleen in al 2015 een som van 289.500 euro. Het gaat om TostaRica, Chocapic, Nestlé en andere producenten van zoetigheid en koekjes.

Verwarrend

In ruil voor dat geld kunnen bedrijven pronken met het stempel van de AEP. In feite zegt dit stempel alleen iets over de samenwerking en niets over een goedkeuring of aanbeveling door de AEP. Maar toch is het verwarrend dat een vereniging die de gezondheid van onze kinderen bevordert, haar samenwerking bezegelt met bedrijven die ongezonde producten verkopen. En die verwarring wordt alleen maar groter als ze beweert een wetenschappelijke vereniging te zijn en wijst op de bewezen schadelijke effecten van zoete deegwaren, koekjes en gezoete ontbijtgranen op onze gezondheid.

Het belang van de levensmiddelenbedrijven bij het dragen van dit stempel is duidelijk: mensen krijgen het idee dat hun producten gezond zijn en goedgekeurd door een betrouwbare vereniging.

Andere deskundigen, zoals Julio Basulto (@JulioBasulto_DN op Twitter), hebben inmiddels al geklaagd over het oneigenlijk gebruik van dit stempel en willen door middel van een petitie de AEP dringend verzoeken haar stempel op ongezonde producten in te trekken.

In de praktijk blijken dit soort stempels niet het enige middel te zijn waarmee levensmiddelenbedrijven proberen hun producten aan de man te krijgen. Zo gebruiken ze ook vage reclame-etiketten op overbewerkte producten in een poging ons in de val te laten lopen.

Dit vind je misschien ook leuk