Verwarring rond nieuwe voedseletikettering in Spanje

door admin
Verwarring rond nieuwe voedseletikettering in Spanje

Het etiket bestaat uit een ‘stoplicht’ met vijf kleuren die voedzame kwaliteit van het voedingsmiddel aangeeft. Het etiket wordt ook gebruikt op dranken zoals frisdranken, sappen, melk en drinkyoghurt. Het etiket gaat van donkergroen met de letter A, lichtgroen/B, geel/C, oranje D naar rood/E. Het is een globale score, van -15 voor de ‘meest gezonde’ tot +40 voor de ‘minst gezonde’ producten. Op basis van die score krijgt een product een letter met bijhorende kleurcode: van donkergroen (A) tot donkerrood (F).

Het algoritme waarmee de score wordt berekend, houdt rekening met zowel positieve als negatieve elementen: het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout in voeding hebben een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels of eiwitten de score kunnen verbeteren.

Binnen een jaar moet het etiket in Spanje verplicht op alle verpakkingen van voedingsmiddelen aangegeven door het ministerie worden aangebracht. Tot die tijd mogen supermarkten en bedrijven zelf bepalen of en wanneer ze ermee gaan werken. Frankrijk voerde het al in en in België wordt erover gesproken het in te voeren.

De minister van Gezondheid, Consumptie en Sociaal Welzijn, María Luis Carcedo, kondigde de implantatie van het etiket vorige week aan en legde uit hoe het werkt. De kleuren zijn gerangschikt van rood in vijf niveau’s naar groen in de stijl van een stoplicht. De producten met een groene score zijn het gezondst, en die met een rode score bevatten de minste voedingskwaliteit. De kleur die elk product krijgt komt overeen met de mate aan suikers, verzadigde vetten, zoud, calorieën, vezels en proteïnes die het bevat. 

Als extra maatregel om de consumptie van ‘slechte’ producten tegen te gaan en obesitas in de samenleving af te remmen is besloten om publiciteit voor ongezonde producten te verbieden voor kinderen tot vijftien jaar.

Volgens de minister geeft het de bevolking ‘meer precieze informatie over de voedingskwaliteit van eten en drinken zodat men een gezonder dieet kan nuttigen’ en zo wordt bijgedragen aan het afremmen van overgewicht en obesitas.

Is een product gecategoriseerd onder rood, dan bevat het een niet aanbevelenswaardige hoeveelheid vetten, suikers en zout. Een groen product is goed. Het ministerie hoopt met de implementatie van het voedselstoplicht dat de Spanjaarden minder suikers, verzadigde vetten en zout in hun dieet zullen opnemen. 

Obesitas onder kinderen is een ernstig probleem in Spanje. Daarom zal er ook een wetswijziging komen waarmee de verkoop van slechte producten in dit opzicht in schoolkantines verboden wordt. 

Direct na de aankondiging van het voedseletiket NutriScore ontstond er discussie. In de afbeelding om uit de doeken te doen hoe het werkt stond olijfolie afgebeeld met een slechtere score dan Coca-Cola zero. Daarbij kreeg ketchup dezelfde score als olijfolie, namelijk een oranje D. Op internet buitelden de commentaren over elkaar heen, dat je op die manier producten niet kunt vergelijken. Inmiddels heeft het ministerie besloten olijfolie en andere producten die slechts een ingrediënt hebben, zoals ook melk en eieren, niet meer in de etikettering op te nemen.

De polemiek ontstond naar aanleiding van een publicatie op de website Sinazucar.org die duidelijk maakte dat alleen vanwege de hoeveelheid vet olijfolie slechter scoorde dan andere producten die toch duidelijk minder voedzaam en gezond zijn dan olijfolie, een belangrijk onderdeel van het mediterrane dieet.

Voedingsdeskundigen wezen eveneens op de fout en de onsamenhangendheid van het toewijzen van de kleuren/letters aan producten. Experts zeggen nu dat NutriScore van nut is wanneer je er producten uit dezelfde categorie mee met elkaar vergelijkt. Dus twee soorten yoghurt of drie soorten frisdrank, maar je moet er geen producten uit verschillende categorieën mee naast elkaar leggen. Handig is wel dat je in één oogopslag kunt zien of een product goed scoort.

Dit vind je misschien ook leuk