Al 100 miljoen verlies door aanvallen op Spaanse vrachtwagenchauffeurs bij Franse grens

door Else BeekmanElse Beekman
transportstaking

Zo’n 12 miljoen euro per dag verliezen de Spaanse vrachtwagenchauffeurs iedere dag door aanvallen van Franse boeren aan de grens. Normaal rijden er dagelijks zo’n 20.000 vrachtwagens door de Pyreneeën. Spaanse vrachtwagenchauffeurs kunnen de grens niet over en verliezen hun lading door aanvallen of bederf.

De Spaanse vervoerders lopen veel geld mis omdat ze de route niet kunnen rijden. Die is niet veilig. Sinds afgelopen woensdag zijn de verliezen al opgelopen tot ongeveer 100 miljoen euro. Dit heeft de Spaanse Confederatie van Goederenvervoer (CETM) berekend. Dit cijfer  houdt alleen rekening met het geld dat onbetaald blijft. Maar bij die bijna 100 miljoen euro komen nog de schade aan voertuigen en  de verliezen in de producten die de aanvallers vernietigen of stelen.

Geen vrije doorvoer van goederen mogelijk

‘Vervoerders kunnen hun route niet rijden. Sommige chauffeurs zagen hun lading verloren gaan, anderen kunnen er gewoon niet door,’ stelde plaatsvervangend secretaris-generaal van de CETM, Duls Díaz, in een gesprek met EL ESPAÑOL-Invertia. Volgens hem konden chauffeurs donderdag niet eens voorbij de grensplaats La Junquera komen.

Oneerlijke concurrentie

De Franse landbouwers zeggen dat zij last hebben van oneerlijke concurrentie van Spaanse producten. Dit is het argument dat ze gebruiken om vrachtwagens te vernielen en Spaanse producten te vernietigen en te stelen.

Dit komt niet overeen met de realiteit van de Europese markt. Alle landen moeten voldoen aan dezelfde eisen van Brussel. Franse boeren zien dat Spaanse producten goedkoper zijn. Maar dit kan komen door de prijs van arbeid of de productie zelf.

Aanvallen op Spaanse vrachtwagenchauffeurs niet nieuw

De aanvallen op Spaanse vrachtwagenchauffeurs aan de grens met Frankrijk zijn niet nieuw. Sterker nog, volgens Díaz  ‘gebeurt dit al 40 jaar zonder dat de Nationale Gendarmerie straffen uitdeelt.Ze bedekken niet eens hun gezicht’, zegt de CETM-leider als bewijs van de “straffeloosheid” die ze aan de kaak stellen. Ondanks de ernst van de situatie sluit de CETM het initiëren van acties uit. ‘Wat we nodig hebben, is dat we mogen werken’, zegt Diaz. Daarnaast toonde hij begrip: ‘we begrijpen dat er andere sectoren zijn met problemen; De Franse boeren zitten in de problemen. Maar hun problemen worden niet opgelost door Spaanse vrachtwagens in brand te steken.’

Brussel vraagt om uitleg

Brussel heeft Frankrijk om uitleg voor het blokkeren van de doorgang van Spaanse vrachtwagens. Daarnaast heeft de Europese Commissie (EC) de vermeende oneerlijke concurrentie die door Franse boeren aan de  kaak wordt gesteld en waarop ook de Franse premier Gabriel Attal heeft gezinspeeld, uitgesloten.

Sánchez in gesprek met Macron over aanvallen

Premier Pedro Sánchez sprak donderdag met de Franse president, Emmanuel Macron. Hij veroordeelde de aanval op Spaanse transporteurs en producenten, ‘die hun werk legaal doen en die met hun inspanningen de Europese markten en huishoudens bevoorraden’. Sánchez maakte meteen van de gelegenheid gebruik om te reageren op de voormalige Franse minister van Ecologie, Ségolène Royal, die kritiek had op Spaanse tomaten in de categorie ‘bio’. Volgens Sanchez is de “Spaanse tomaat onverslaanbaar”.

Grens met Portugal

Het probleem heeft zich inmiddels verplaatst naar de grens met Portugal. Daar gaat het er nog vreedzaam aan toe. Donderdagochtend blokkeerden Portugese boeren enkele snelwegen van het land  in de buurt van de grens met Spanje om te protesteren tegen bezuinigingen op het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) van de Europese Unie.

Dit vind je misschien ook interessant: Frankrijk geeft Spanje en Italië  de schuld van landbouwcrisis