Oversteken Middellandse Zee steeds dodelijker voor vluchtelingen

door admin
Oversteken Middellandse Zee steeds dodelijker voor vluchtelingen

Ook het aantal aankomsten nam toe met 38% tot een totaal van 3.345 personen die wel Spanje wisten te bereiken. Het aantal verdrinkingsdoden op die route groeide met 150%. Volgens Estrella Galán, directeur van de Spaanse commissie voor Vluchtelingenhulp haalt dit jaar 1 op de 17 personen die aan de oversteek begint Spanje niet, zo zegt ze tegen de krant El País. In 2017 was dat nog 1 op de 34 personen.

De aantallen bootvluchtelingen dat kiest voor de westelijke route over de Middellandse zee om Europa te bereiken zijn verdubbeld en het aantal doden daarbij verdrievoudigd. Dat komt vooral omdat het een gevaarlijke route is. 

Het aantal vluchtelingen dat koos voor de route vanuit Libië naar Italië is met 73% gedaald in 2017 van 23.145 vluchtelingen tot een totaal van 6,161. In de eerste maanden van dit jaar is er zelfs sprake van een daling van 90%. Dat is een gevolg van een akkoord tussen Italië en Libië om de vluchtelingenstroom terug te dringen.

Die daling is niet perse een goed teken, want sinds het aantal bootvluchtelingen op deze route afneemt, neemt dat tussen Turkije en Griekenland weer toe. Die daalde eerder als gevolg van een akkoord tussen Europa en Turkije over vluchtelingenopvang. In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen er 5.098 vluchtelingen via die route naar Griekenland. Dat is een stijging van 40% ten opzichte van 2017. Het lijkt vooral te gaan om vluchtelingen die anders voor de ITalië-route zouden hebben gekozen. Naar Griekenland reizen voornamelijk Syriërs en Irakezen die via Turkije de oversteek maken.

Volgens Galán is het gebrekkige beleid in de EU ten aanzien van de vluchtelingenproblematiek een oorzaak van het toegenomen aantal doden. Het beheer van de grenzen wordt uitbesteed en daarbij is het aantal boten van NGO’s die vluchtelingen in nood op zee proberen te helpen gedaald van 13 naar 1. Deze boten zouden het werk van de autoriteiten op zee bemoeilijken. Volgens de grensdienst Frontex hebben de reddingsboten van NGO’s een ‘aanzuigende werking’ op vluchtelingen omdat ze toch wel gered zouden worden. De schepen zouden volgens critici een ‘taxidienst’ vormen, en smokkelaars ertoe aanzetten om mensen op gammele vaartuigen te plaatsen. 

Dit vind je misschien ook leuk