Centrum Madrid wordt overspoeld door buitenlandse multinationals

door admin
Centrum Madrid wordt overspoeld door buitenlandse multinationals

Niet iedereen is het erover eens maar grote steden profiteren ervan dat internationale bedrijven zich er vestigen. Google, Facebook, Uber en Linkedin zijn enkele van de multinationals met hun hoofdkantoor in het centrum van Madrid. Castellana 81, Plaza de la Independencia 6 en Recoletos 4 zijn enkele adressen in het centrum van de stad waar multinationals hun hoofdkantoor hebben gevestigd.

Veel bedrijven in de hoofdstad verhuizen naar moderne of gerenoveerde kantoorgebouwen. Ook zijn veel bedrijven die aan de rand van de stad gevestigd waren verhuisd naar het centrum. Vastgoedexperts zijn het er echter niet over eens dat het een grote trek naar het centrum van Madrid betreft.

Vastgoedkantoor CBRE geeft aan dat veel bedrijven zich in het centrum van de stad vestigen, maar dat anderzijds veel ondernemingen naar de buitenwijken verhuizen. De verzekeringsmaatschappij Aegon en het Ingenieursbedrijf Abengoa bijvoorbeeld verhuisden onlangs naar de buitenwijken van Madrid.

Volgens onroerendgoedbedrijf BNP Paribas Real Estate is er niet zozeer sprake van een tendens te verhuizen naar centrum óf buitenwijken, maar kiezen bedrijven eerder voor kwalitatief betere gebouwen met meer mogelijkheden. Vaak gaat het om gerenoveerde gebouwen met een energieprestatiecertificaat.

Anderen die in de vastgoedsector werken waarderen volgens de krant El Mundo juist de trend onder bedrijven om terug te keren naar het stadscentrum. Het is overduidelijk dat gebouwen in het centrum erg in trek zijn: veel werknemers willen graag in het centrum werken en grote bedrijven willen hun werknemers behouden of juist werknemers trekken.

Makelaars verdienen het meest aan bedrijven uit de zakelijke dienstverlening. Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor 22% van alle zakelijke huurcontracten in het financiële district en in de wijken die grenzen aan het centrum.

Barcelona

In Barcelona zijn bedrijven uit de zakelijke dienstverlening verantwoordelijk voor 40% van alle zakelijke huurcontracten. Het begrip ‘stadscentrum’ is rekbaar; in veel wereldsteden zijn nieuwe zakelijke centra ontstaan waar technologische bedrijven zich vestigen. Enkele voorbeelden zijn de wijk Shoreditch in Londen, de wijk Mission in San Francisco en de wijk 22@ in Barcelona. 40% van alle zakelijke huurcontracten in de stad Barcelona betreffen gebouwen in deze laatste wijk.

Volgens een bestuurder van het makelaarskantoor Savills Aguirre Newman zijn er alternatieve manieren om in het centrum te huren. Zo bestaat het concept co-working waarbij bedrijfsruimten door verschillende partijen of in gedeelten worden gehuurd. Bedrijven die aan co-working doen en onderhoudsbedrijven willen liever in de traditionele zakelijke districten huren. Technologische bedrijven daarentegen zijn eerder geneigd zich buiten het centrum te vestigen.

Toch zijn er ook technologische bedrijven die naar toplocaties verhuizen. Enkele voorbeelden zijn Google, Facebook, LinkedIn, Uber en Apple. Ze huren niet veel bedrijfsruimte, maar zijn wel gevestigd in toonaangevende gebouwen. Daarmee versterken zij hun imago.

De helft van de huurcontracten die gesloten werden in 2016 en 2017 betroffen gebouwen binnen de ring van Madrid. Dit toont aan dat het centrum nog steeds in trek is. Volgens Savills Aguirre Newman hebben in 2017 evenveel bedrijven zich gevestigd  in het centrum van Madrid als in de buitenwijken. Het aantal verhuurde vierkante meters in het stadscentrum is echter sinds 2013 toegenomen en is min of meer gelijk aan het aantal dat in de buitenwijken wordt verhuurd. Tijdens de crisis trokken bedrijven juist meer naar de buitenwijken van Madrid.

Naar verwachting zal er weer meer in het centrum worden verhuurd doordat de huren lager liggen. De afgelopen 10 jaar toonde twee cyclussen in de kantoorgebouwenmarkt. Tussen 2018 en 2013 had de huurder veel zeggenschap bij de onderhandelingen. Vanaf 2008 werd de macht van de huurder groter door de lagere huren en de verlengde respijtperioden voor de maandelijkse termijnen.

Vanaf 2013 echter, werden de huurprijzen hoger door de gestage groei van de economie. Momenteel is de huur van de meeste gebouwen in het centrum van Madrid lager dan het historische maximum. De huurprijzen in Madrid bereikten in 2017 hetzelfde niveau als in 2009. Een bedrijfspand kostte toen gemiddeld 31,35 euro per vierkante meter. Dat is 7,76% hoger dan het jaar ervoor.

Toch is er een gebrek aan grote bedrijfsruimten. Daardoor zijn sommige bedrijven, zoals het bouwbedrijf Acciona en het technologisch consultancybedrijf Everis, genoodzaakt hun afdelingen over de stad te spreiden. Zo kunnen de belangrijkste afdelingen zich in het centrum bevinden en andere minder belangrijke afdelingen in de buitenwijken.

Dit vind je misschien ook leuk