Staking taxichauffeurs voorlopig beëindigd

door admin
Staking taxichauffeurs voorlopig beëindigd

De staking van taxichauffeurs die op 25 juli in Barcelona begon, breidde zich in een week tijd over heel Spanje uit. Chauffeurs uit regio’s als Madrid, Valencia, Navarra en La Rioja sloten zich spontaan bij de acties aan uit solidariteit met hun collega’s.

Afgelopen zaterdag waren de luchthaven en treinstations van Madrid doelwit van de staking. En dat midden in de zomervakantie met een aanzienlijke toename van toeristen. De chauffeurs reden overigens wel gratis ouderen en mensen met een handicap.

De Spaanse regering kondigde snel na het afkondigen van de staking aan met de taxibonden in gesprek te zullen gaan om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Vooruitlopend daarop maande zij de taxibonden tot kalmte en verzocht zij de chauffeurs over te gaan tot de normale orde van de dag.

Illegale concurrentie

De taxichauffeurs protesteren tegen de in hun ogen illegale concurrentie van platforms als Uber en Cabify die in talrijke steden over de hele wereld actief zijn. Ze eisen dat het kabinet hiertegen maatregelen neemt om de levensvatbaarheid van de taxibedrijven te garanderen.

Hoewel de vergunningsregeling voor voertuigen met chauffeur (in het Spaans Vehículos con conductor, afgekort VTC) in de Spaanse taxisector voortdurend tot discussie leidt, is een recent besluit van het hooggerechtshof van Catalonië directe aanleiding geweest van de protestacties van vorige week. Volgens het huidige reglement voor de hoofdstedelijke regio Barcelona wordt er één VTC-vergunning voor elke 30 taxi’s afgegeven. Dit legt een beperking op aan het aantal vergunningen voor platforms als Uber of Cabify. Echter door het besluit van het hooggerechtshof is deze regeling,  op verzoek van de landelijke commissie voor marktconcurrentie, preventief opgeschort.  

Na dit besluit riepen de taxidiensten in Barcelona hun chauffeurs op om ‘het werk onmiddellijk en tot nader order neer te leggen’. In de eerste dagen van de staking in Barcelona, op 25 en 26 juli, legden de taxichauffeurs de hele stad plat en was er op de hele luchthaven geen taxi te krijgen. Afgelopen zaterdag werd gezamenlijk besloten de staking voor onbepaalde tijd voort te zetten en door te gaan met verkeersblokkades in het centrum van de stad en de toegangswegen naar de luchthaven. Daarnaast deden de chauffeurs een oproep naar de rest van de sector in Spanje om zich bij de acties aan te sluiten. Aan die oproep werd massaal gehoor gegeven.

Golf van geweld

De taxi’s van Uber en Cabify reden ook niet, omdat zij de laatste maanden al met de reguliere taxidiensten in conflict zijn. VTC-vereniging Unauto veroordeelde de golf aan geweld die de platforms over zich heen krijgen door de taxisector in de Spaanse media. Ze sprak van ‘ontelbare aanvallen op chauffeurs en passagiers’ van de VTC-voertuigen in Barcelona en verzocht de Spaanse regering de controle over de straat te herstellen en ‘niet te zwichten voor chantage’.

‘Staakt-het-vuren’

Vandaag werd bekend dat taxichauffeurs van Barcelona en Madrid een ‘staakt-het-vuren’ hebben afgekondigd. Dit deden ze na afloop van de landelijke vervoersconferentie die gisteren door het Ministerie van Ontwikkeling werd georganiseerd in een poging een einde te maken aan het conflict. Resultaat van dit overleg is een voorstel van de regering aan autonome regio’s om te beslissen of zij al dan niet een nieuwe regelgeving inzake vergunningen van platforms als Uber of Cabify willen overnemen. Het ministerie heeft namelijk wel de bevoegdheid om de VTC-sector te reguleren, maar het beheer van de vergunningen en de afgifte ervan valt onder de verantwoordelijkheid van de autonome regio’s.

De maatregel zou in de loop van september ten uitvoer worden gelegd. Als een autonoom bestuur besluit geen regels op te stellen, dan blijven de regels binnen de wet op het landelijk vervoer van toepassing. minister José Luis Ábalos van Ontwikkeling lichtte toe dat het niet gaan om overdracht van bevoegdheden maar om het machtigen van autonome gemeenschappen om vergunningen te reguleren. Daarnaast zei hij dat er een werkgroep komt die ervoor probeert te zorgen dat ‘de concurrentie het belang van de openbare dienst dient’ en dat taxi’s meer concurrerend’ worden. Deze werkgroep zou zich niet alleen bezighouden met vraagstukken op het gebied van dienstverlening, maar ook met andere vraagstukken, zoals belastingen. Het regelgevend kader zou daarbij niet worden losgelaten, maar worden aangevuld. 

Taxichauffeurs in Barcelona hebben de Gran Vía inmiddels weer vrijgegeven en de staking beëindigd. Stakingen in andere steden als Valencia en Sevilla zijn ook afgezegd. Directeur van Antaxi in Madrid spreekt in de Spaanse krant El País van een ‘technische wapenstilstand’: “als het nodig is, komen we in september of oktober terug”.

Dit vind je misschien ook leuk