Spanje wil maximumsnelheid op B-wegen verminderen naar 90 kilometer per uur

door admin
Spanje wil maximumsnelheid op B-wegen verminderen naar 90 kilometer per uur

‘We proberen de toegestane maximumsnelheid op B-wegen te verminderen, want schrik niet; 77% van de dodelijke verkeersslachtoffers kwam om het leven op tweebaans B-wegen’, zei Marlaska tegen de commissie waar hij de algemene beleidslijnen van zijn ministerie uit de doeken deed.

Op dit moment is de maximumsnelheid op secundaire wegen vastgesteld op 100 km/u en op bepaalde wegen is deze verlaagd naar 90 km/u afhankelijk van de breedte van de berm. Met deze maatregel zouden de regels in Spanje meer overeenstemmen met die in andere Europese landen. Ook dient het de regels voor bestuurders te vereenvoudigen.

Puntenrijbewijs

Naast het verlagen van de snelheid wil de regering ook het puntensysteem voor de Spaanse rijbewijzen actualiseren. Dit bestaat nu 12 jaar en men kan een en ander nu aanpassen op basis van opgebouwde ervaring in die periode. Zo blijkt dat de belangrijkste oorzaak voor verkeersongelukken afleiding van de bestuurder is. Dit komt nog voor het overschreiden van de maximumsnelheid en alcoholconsumptie achter het stuur. Het ministerie werkt bovendien aan een actualisatie van het veiligheidsplan voor motor- en bromfietsen uit 2008.

Kwetsbare verkeersdeelnemers

Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare collectieven die deelnemen aan het verkeer zoals voetgangers, fietsers en motorrijders. Deze groepen samen zouden dit jaar voor het eerst in de Spaanse geschiedenis in aantal de verkeersslachtoffers die van vervoersmiddelen op vier wielen overschrijden.

Nieuwe technologieën

Daarnaast is de intentie van het ministerie om met betrekking tot nieuwe technologieën voordeel te behalen uit de vooruitgang op het gebied van veiligheid in de autoindustrie. Denk hierbij aan de elektrische auto of een zelfsturende auto. Ook blijft het ministerie deelnemen aan het werk dat op dit vlak gerealiseerd wordt vanuit de Europese Commissie.

Het doel van Grande-Marlaska en zijn ministerie is dat Spanje een ‘wereldwijde referentie’ wordt op het gebied van verkeersveiligheid. ‘De politiek op het gebied van verkeersveiligheid is een combinatie van educatie, opleiding, informatie en bewustwording aan de ene kant en controle op het naleven van de regels aan de andere kant’. Het aantal verkeersslachtoffers in Spanje steeg in 2017 met 0,9%.

Dit vind je misschien ook leuk