Spaanse Inditex wil wereldwijd actief zijn met (online) verkoop

door admin
Spaanse Inditex wil wereldwijd actief zijn met (online) verkoop

Dat gebeurde op 4 september. Een maand eerder was Apple het eerste bedrijf ter wereld dat ooit deze bizar hoge grens van 1 triljoen (een 1 met 12 nullen) bereikte. Dat vlak daarna ook Amazon deze onvoorstelbaar grote waarde wist te bereiken, geeft volgens Martin Totté, senior account manager bij Alex Spanje en Portugal, wel aan hoe gigantisch groot online verkopen zijn.

Inditex, het moederbedrijf van bekende modeketens als Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear en Bershka, is vijftien keer kleiner dan Amazon, terwijl de Spaanse textielreus toch nog een goede 76 miljard dollar waard is. Het is het grootste bedrijf van Spanje en het zwaarst wegende aandeel uit de Ibex 35 (de aandelenindex van de Spaanse effectenbeurs Bolsa de Madrid). In 2017 steeg de verkoop van kleding via internet met 41% en vormde 10% van de totale netto verkopen.

Vooruitstrevend in online handel

Martin Totté ziet de stap van Inditex om de online verkopen enorm te gaan vergroten als ‘het antwoord van de multinational op Amazon’. Inditex wil van alle fysieke winkels uiteindelijk ook online distributiecentra maken. Op dit moment heeft het bedrijf dat werd opgericht door Amancio Ortega in 49 landen al online winkels. Het is met ruim 4.500 winkels aanwezig in 96 landen en de bedoeling is dat die aanwezigheid wordt uitgebreid naar alle 194 landen.

‘Wat geografisch bereik betreft zou Inditex daarmee Amazon voorbijstreven qua aantal landen waar het bedrijf actief wil zijn’, zegt Totté. Om dit te realiseren wordt het project RFID gebruikt. Deze technologie herkent kleding op basis van radiofrequenties, wat er op neer komt dat online bestellingen vanuit elke winkel waar lokale aanwezigheid is bedient kunnen worden . Totté daarover: ‘Zo zie je dat Spanje toch wel heel vooruitstrevend is in dit soort aspecten en dat ze behoorlijk ver zijn met hun online handel.’

De online verkoop van Inditex steeg in 2017 met 41%. In hetzelfde jaar maakte de textielreus een werkelijke winst (earnings before interest and tax) van 4 miljard dollar. Voor 2018 is de schatting 4,3 miljard, dat is 18% meer. Op kwartaalbasis waren de cijfers van het eerste kwartaal  4% beter dan verwacht door analisten. ‘Je ziet dus dat wanneer bedrijven beurswaardes aantikken van 1 triljoen andere partijen, zoals in dit geval Inditex, daar heel snel en doeltreffend op reageren’, aldus Totté.

Markt houdt niet van onzekerheid

Direct na het nieuws daalden de aandelen Inditex met 0,98 procent. Totté vermoedt omdat het bedrijf geen details gaf over welke kosten er met de nieuwe ambities gaan gemoeid. Totté: ‘Steeds opnieuw blijkt dat de financiële markt niet houdt van onzekere elementen. Bovendien wordt elk nieuwsbericht vaak op verschillende manieren geïnterpreteerd. Inditex kondigde hele vooruitstrevende plannen aan, maar doordat een aantal componenten in de berichtgeving worden weggelaten, wordt zo’n bericht toch in eerste instantie negatief geïnterpreteerd door de beurs. Die denkt dan “laat maar eens zien dat het ook waar is of uit gaat komen”.’

Als ander voorbeeld van het feit dat je als belegger goed je huiswerk moet doen, noemt Totté de Belgische bierbrouwer AB InBEV, de grootste ter wereld. Deze voert een agressief overnamebeleid. Die overnames dragen op een gegeven moment wel bij aan de winst, maar laten in eerste instantie de schuldenpost dusdanig toenemen dat de markt twijfelt over de haalbaarheid op korte termijn van bijvoorbeeld doelstellingen. ‘Waarom doet zo’n aandeel dan niets, vraag je je dan af met je boerenverstand’, zegt Totté, het bedrijf lijkt too big to fail, maar je moet dus feitelijk dieper graven om te snappen waarom aandelen doen wat ze doen.’

Inzetten op duurzaamheid om mee te blijven doen

De aandelen Inditex bevinden zich inmiddels weer op het niveau van voor de aankondiging. Totté: ‘De eerste reactie was een schrikreactie van de markt. Vervolgens kwam deze tot bedaren en wordt de stap van Inditex om online actief te gaan worden in 194 landen toch als positief gezien. Bedrijven moeten  voortdurend stappen blijven maken om mee te blijven doen.’ Totté wijst er in dit verband op dat veel bedrijven daarom duurzaamheid hoog op de agenda zetten. ‘Zo ook Inditex dat alle winkels eco-efficiënt wil maken. Dat levert ze een kostenreductie op van 20% op de energie-uitgaven en een besparing van 50% op water. Dat heeft voor zo’n multinational een enorme impact’.

Totté noemt als voorbeeld dichter bij huis van een bedrijf dat inzet op duurzaamheid BinckBank: ‘Zoals op de website staat vermeld, gebruikt BinckBank 1,4 miljoen kW aan groene stroom die voornamelijk wordt opgewekt via zonnepanelen op het dak van het hoofdkantoor in Amsterdam. Er zitten filters op ramen waar stroom mee wordt opgewekt en de datacenters worden gekoeld met water uit de koude centrales van Nuon.’

Martin Totté is werkzaam als relatiemanager bij Alex Spanje. onderdeel van BinckBank NV. Hij houdt geen posities in het aandeel Inditex. Hij wijst eropdat indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van bovengenoemde informatie, u dat voor eigen rekening en risico doet.  Hij adviseert bovendien om eventuele transacties altijd te toetsen aan de uitkomst van de Kennis- en ervaringstoets en om niet te beleggen in beleggingsproducten waarvan u de risico’s niet begrijpt.

Dit vind je misschien ook leuk