Spanje wil vliegverkeer verplichten tot gebruik 2 procent groene brandstof

door admin
Spanje wil vliegverkeer verplichten tot gebruik 2 procent groene brandstof

De maatregel valt binnen het ecologische beleid van de regering om klimaatverandering tegen te gaan. Hiertoe initieerde de het ministerie van Ecologische Transitie een wetsontwerp Klimaatverandering waarin  jaardoelen vastgelegd kunnen worden met betrekking tot het gebruik van biobrandstoffen in de luchtvaartsector. Net zoals dat al gebeurt ten aanzien van het verkeer over de weg om de vervuilende uitstoot te reduceren.

In het wetsontwerp voorziet de regering in het verplichte gebruik van groene brandstoffen van 2% van het totaal vanaf 2025. Tot nu toe wordt de strategie wat betreft uitstootreductie bepaald door de Internationale Vereniging voor Luchtverkeer (Iata).

Het Spaanse voorstel bevat ook een overzicht van publieke mechanismen die de ontwikkeling van groene brandstoffen moeten ontwikkelen, zodat de gestelde quota ook werkelijk gehaald kunnen worden. Dit was een vereiste die de luchtvaartmaatschappijen stelden. 

In de wet zal het type producten waarmee aan de verplichting voldaan kan worden, worden opgenomen. Ook de verplichte onderwerpen, een certificeringssysteem dat de supervisie en controle van de verplichtingen regelt en flexibele mechanismen die toezien op de maximale efficientie in het bereiken van de gestelde doelen, staan erin genoemd. 

De vliegverkeersector is zelf al begonnen met de introductie van biobrandstoffen op commerciële vluchten. Het doel dat de Iata heeft gesteld is dat in 2020 één miljoen vliegtuigen vliegen op een mix van kerosine en schone brandstoffen afkomstig van onder andere algen, biomassa of hout. In 2017 werden er 100.000 vluchten uitgevoerd op deze wijze. Dat komt neer op 0,3% van het wereldwijde luchtverkeer.

In het wegverkeer is het huidige quotum gesteld op 6%. In 2013 werd dit doel door de regering van Mariano Rajoy omlaag gebracht tot 4,1% om de prijzen voor brandstoffen goedkoper te kunnen maken. Later werd dit in 2016 weer verhoogd om aan de opgelegde quota van de Europese Unie te kunnen voldoen. 

Meer veranderingen nodig

Volgens bronnen in de luchtvaartsector is het invoeren van biobrandstoffen niet de enige verandering die nodig is om de uitstoot te verminderen. Iata heeft als intern doel gesteld om de uitstoot met 50% verminderd te hebben in 2050 ten opzichte van die in 2005. Andere maatregelen kunnen zijn dat luchtvaartbedrijven investeren in een minder vervuilende vloot, vliegroutes aanpassen of anders te werk gaan bij het stijgen en landen. 

Dit vind je misschien ook leuk