Nog geen einde aan taxi-oorlog in Spanje

door admin
Nog geen einde aan taxi-oorlog in Spanje

De stakingen en protesten – en daarmee de taxi-oorlog –  duren nog steeds voort. In Madrid staken de taxichauffeurs deze woensdag voor de tiende dag. Vandaag trekken de protesten naar het regeringsgebouw van Madrid op de Puerta del Sol om verder te onderhandelen over de eisen die – volgens hen – gesteld moeten worden aan VTC-licenties.

Woordvoerders van taxichauffeurs in Madrid hebben een nieuw voorstel voor Ángel Garrido, voorzitter van de regionale regering van Madrid. Hierin stellen ze voor dat taxiritten minimaal een uur van tevoren moeten worden gereserveerd en dat chauffeurs met een VTC-licentie, zoals Uber en Cabify, alleen ritten mogen aannemen van minimaal 5 kilometer. De voorzitter heeft echter al eerder aangegeven dat hij niet zal onderhandelen over de tijd waarin taxi’s gereserveerd moeten worden en dat hij sowieso niet toe zal geven aan chantage door de demostranten.

Arrestaties en gewonden

De taxi-oorlog brengt niet alleen stakingen en protesten met zich mee in Madrid. In de afgelopen tien dagen is er een taxi verbrand, hebben 128 taxi’s schade opgelopen, zijn zeven taxichauffeurs in hongerstaking, zijn er zes chauffeurs gearresteerd, is er sprake van meerdere gewonden en ligt er zelfs een taxichauffeur in coma na een aanrijding met een VTC-taxi.

Barcelona

In Barcelona heeft de regionale regering gisteren het controversiële decreet, dat de afspraken over de VTC-licenties reguleert, goedgekeurd. Daarnaast heeft de regionale regering aangekondigd dat ze een wet voorbereiden die de taxi- en de VTC-licenties zal reguleren. Met deze aankondiging stopten de chauffeurs gisteren met de protesten, maar gaven wel aan niet te kunnen beloven dat er in de toekomst niet nog meer acties zullen volgen.

Sevilla

Niet alleen in Madrid en Barcelona waren taxichauffeurs boos over het voorstel vanuit de Spaanse overheid. Ook in Sevilla lieten chauffeurs weten het er niet mee eens te zijn. Toch hebben de drie grootste taxibedrijven in Sevilla ondertussen wel een akkoord bereikt met de gemeenteraad over een verzoek aan de raad van bestuur om een minimale reserveringstijd vast te stellen tussen de dertig en zestig minuten. Ook dient elke chauffeur met een VTC-licentie na elke rit weer terug te gaan naar zijn vaste standplaats.

In Barcelona en Sevilla wordt langzaamaan toegewerkt naar een akkoord, waardoor de grootste protesten en stakingen voorbij lijken. In Madrid is het echter nog lang niet zover en is de taxi-oorlog voorlopig nog niet voorbij.

Dit vind je misschien ook leuk