Dit aantal is exclusief de radars in de regio's Catalonië en Baskenland die hun eigen bevoegdheden op verkeersgebied regelen. 'Radares en cascada' zijn twee radars die op snelheid controleren en die vlak achter elkaar worden geplaatst. Na de eerste radar (vaak netjes aangekondigd) volgt op enkele kilometers afstand een tweede. De twee radars samen stellen de verkeerspolitie in staat om bestuurders die na een radar gepasseerd te zijn hun gaspedaal even flink intrappen om de verloren snelheid weer terug te winnen op heterdaad te betrappen.

Om dit soort boetes te vermijden is het natuurlijk het beste om je altijd aan de maximumsnelheid te houden en daarbij de 7-regel in acht te nemen. Die stelt dat alle radars rekening houden met een marge van 7 kilometer bovenop de maximum toegestane snelheid en je pas als je die overschrijdt, flitsen.

Minder ongelukken

Het doel van de Verkeersdienst is het aantal ongelukken als gevolg van snelheidsovertredingen te reduceren. Volgens het onderzoek 'Snelheid en risico op een ongeluk' van het Intarnational Transport Forum (ITF) is het overtreden van de snelheid het belangrijkste probleem van gemotoriseerde landen. Een schatting voor Noorwegen stelde dat als alle bestuurders zich aan de maximumsnelheid zouden houden het aantal verkeersdoden met 20 procent zou afnemen.

Klik hier voor een overzicht van alle radars van DGT per provincie in Spanje.

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op donderdag 28 januari 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ALGEMEEN

Pas op voor 'waterval radars' in Spanje

Uitgegeven: donderdag 25 april 2019 12:56
Laatst gewijzigd: donderdag 25 april 2019 12:56

MADRID - De meest uitgedeelde boete op de Spaanse wegen is die voor een snelheidsovertreding. De Spaanse verkeersdienst DGT beschikt hiertoe over 1.990 vaste en mobiele radars en radars voor trajectcontroles. Daar komen de zogenaamde 'waterval radars' nog bij.

trajectcontrole
© Stock

Dit aantal is exclusief de radars in de regio's Catalonië en Baskenland die hun eigen bevoegdheden op verkeersgebied regelen. 'Radares en cascada' zijn twee radars die op snelheid controleren en die vlak achter elkaar worden geplaatst. Na de eerste radar (vaak netjes aangekondigd) volgt op enkele kilometers afstand een tweede. De twee radars samen stellen de verkeerspolitie in staat om bestuurders die na een radar gepasseerd te zijn hun gaspedaal even flink intrappen om de verloren snelheid weer terug te winnen op heterdaad te betrappen.

ADVERTENTIE

Om dit soort boetes te vermijden is het natuurlijk het beste om je altijd aan de maximumsnelheid te houden en daarbij de 7-regel in acht te nemen. Die stelt dat alle radars rekening houden met een marge van 7 kilometer bovenop de maximum toegestane snelheid en je pas als je die overschrijdt, flitsen.

Minder ongelukken

Het doel van de Verkeersdienst is het aantal ongelukken als gevolg van snelheidsovertredingen te reduceren. Volgens het onderzoek 'Snelheid en risico op een ongeluk' van het Intarnational Transport Forum (ITF) is het overtreden van de snelheid het belangrijkste probleem van gemotoriseerde landen. Een schatting voor Noorwegen stelde dat als alle bestuurders zich aan de maximumsnelheid zouden houden het aantal verkeersdoden met 20 procent zou afnemen.

Klik hier voor een overzicht van alle radars van DGT per provincie in Spanje.

© Redactie
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Algemeen Nieuws

  • Spaanse regio’s moeten stoppen met vaccineren tegen Covid-19 door tekort
  • Nieuwe ministers Spanje ingezworen door Spaanse koning
  • Inwoners Granada vluchten massaal hun huis uit na nieuwe aardbevingen
  • Spaans moederbedrijf van Zara sluit 1.200 winkels wereldwijd
  • Vanaf juni voor vijf euro met de AVE door Spanje treinen
  • Spanjaarden van alle Europeanen meest aangekomen in coronatijd
  • Extreem weer in Spanje kost jaarlijks bijna 700 mensenlevens
  • Spaanse Minister van Volksgezondheid stapt op
  • Planten en dieren nationaal park Doñana in gevaar door menselijk handelen
  • Zelfmoord groot taboe in Spanje
  • Grote toename van aankomsten Duitse privéjets op Mallorca en Ibiza
  • Galicië sluit horeca en overige nieuwe regionale maatregelen
  • Spaanse badmintonster Carolina Marin wint Thailand Open
  • EU wil reizen tussen lidstaten 'krachtig ontmoedigen'
  • Spanje investeert miljoenen in onderzoek naar kweekvlees
  • Madrid zet drones in voor handhaven nieuwe maatregelen
  • Coronapandemie stort bijna miljoen meer Spanjaarden in armoede
  • Druk op ziekenhuizen in Catalonië neemt toe maar covid-curve daalt
  • Spanje binnen twee weken van hoogste naar laagste energietarief van Europa
  • Verdere beperking samenkomsten in regio Valencia
  • Verdeeldheid in Malaga over bouw omstreden wolkenkrabber
  • Migrantenstroom Canarische Eilanden zorgt voor toenemende spanningen
  • Verslechterende situatie Spanje dwingt regio's tot extra coronamaatregelen
  • ‘Catalanen worden gedwongen te kiezen tussen stemmen en gezondheid’
  • Website voor meest actuele informatie over Covid-19 vaccinatieproces Spanje

Algemeen

Midden in de derde coronagolf legt Salvador Illa zijn ambt als minister van Volksgezondheid neer. Hij gaat zich focussen op de Catalaanse verkiezingen als leider van de socialistische PSC. Alle ogen zijn gericht op zijn vervanger die morgen wordt aangesteld.

Top 5 Meest gelezen

  1. Vanaf juni voor vijf euro met de AVE door Spanje treinen
  2. Spaans moederbedrijf van Zara sluit 1.200 winkels wereldwijd
  3. Spaanse regio’s moeten stoppen met vaccineren tegen Covid-19 door tekort
  4. Spaans antiviraal medicijn veelbelovend voor behandeling covid-19
  5. Galicië sluit horeca en overige nieuwe regionale maatregelen

Algemeen

Onderzoek in het Zuid-Spaanse moerasgebied Doñana toont een overconcentratie van voedingsstoffen in het oppervlaktewater aan. Intensieve landbouw en slechte afvalwaterzuivering brengen de waterkwaliteit in gevaar.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS