Pas op voor ‘waterval radars’ in Spanje

door admin
Pas op voor 'waterval radars' in Spanje

Dit aantal is exclusief de radars in de regio’s Catalonië en Baskenland die hun eigen bevoegdheden op verkeersgebied regelen. ‘Radares en cascada’ zijn twee radars die op snelheid controleren en die vlak achter elkaar worden geplaatst. Na de eerste radar (vaak netjes aangekondigd) volgt op enkele kilometers afstand een tweede. De twee radars samen stellen de verkeerspolitie in staat om bestuurders die na een radar gepasseerd te zijn hun gaspedaal even flink intrappen om de verloren snelheid weer terug te winnen op heterdaad te betrappen.

Om dit soort boetes te vermijden is het natuurlijk het beste om je altijd aan de maximumsnelheid te houden en daarbij de 7-regel in acht te nemen. Die stelt dat alle radars rekening houden met een marge van 7 kilometer bovenop de maximum toegestane snelheid en je pas als je die overschrijdt, flitsen.

Minder ongelukken

Het doel van de Verkeersdienst is het aantal ongelukken als gevolg van snelheidsovertredingen te reduceren. Volgens het onderzoek ‘Snelheid en risico op een ongeluk’ van het Intarnational Transport Forum (ITF) is het overtreden van de snelheid het belangrijkste probleem van gemotoriseerde landen. Een schatting voor Noorwegen stelde dat als alle bestuurders zich aan de maximumsnelheid zouden houden het aantal verkeersdoden met 20 procent zou afnemen.

Klik hier voor een overzicht van alle radars van DGT per provincie in Spanje.

Dit vind je misschien ook leuk