Fiets wint terrein in Spanje

door admin
Fiets wint terrein in Spanje

Voor het onderzoek zijn 3.205 mensen geïnterviewd. Het werd uitgevoerd door GESOP, onderzoeksbureau naar de sociale en publieke opinie op verzoek van het stedennetwerk voor de fiets, Red de Ciudades por la Bicicleta en de Spaanse rijksdienst voor verkeer, de DGT. Deze ontwikkeling en de onderzoeksresultaten werden gepresenteerd door beide instanties tijdens de COP25, de VN-klimaattop die op dit moment wordt gehouden in Madrid.

Volgens directeur Poveda van Red de Ciudades por la Bicicleta is deze ontwikkeling reden om te blijven werken aan infrastructuur voor fietsers en om het gebruik van de fiets te promoten. Poveda geeft echter wel toe dat er op het gebied van infrastructuur nog wel het een en ander te doen is.

Onderzoeksresultaten in cijfers

50,7 procent van de Spanjaarden tussen de 12 en 79 jaar gebruikt een fiets. Dit percentage betekent een toename van 4,5 miljoen fietsers in tien jaar tijd in Spanje. Zo’n 9 miljoen Spanjaarden zegt minstens een keer per week de fiets te pakken en 1,5 miljoen mensen in Spanje bevestigt dagelijks de fiets te gebruiken om naar school of naar het werk te gaan.

Hoewel uit cijfers blijkt dat steeds meer Spanjaarden fietsen is er wel sprake van een daling van het bezit van fietsen. 71,8 procent van de Spanjaarden heeft een eigen fiets wat een daling van 3,1 procent inhoudt ten opzichte van 2017. Het Red de Ciudades por la Bicicleta vertelt dat deze daling samenhangt met de toename van het aantal gedeelde openbare fietsen. Drie miljoen Spanjaarden gebruikt een openbare fiets die gedeeld kan worden.

De DGT is van mening dat deze ontwikkeling zeer positief te noemen is. Ruim 40 procent van de ondervraagden vertelt dat ze, voordat ze de fiets gebruikten voor woon-werkverkeer, ze de auto pakten en bijna 9 procent ging voorheen op de motor naar het werk.

Argumenten voor de fiets

‘Sportief, gezond, ecologisch verantwoord, snel en goedkoop’. Dat zijn de argumenten die de ondervraagde Spanjaarden geven als er gevraagd wordt naar het gebruik van de fiets. Toch maakt de fietsende Spanjaard zich ook wel zorgen om zijn veiligheid tijdens het fietsen en dat Spanje nog niet overal is ingesteld op fietsers. Om het fietsen in Spanje veiliger te maken, pleit directeur Navarro van de DGT voor het opstellen van een mobiliteitswet waarbij verkeer langzamer moet rijden in de buurt van fietsers. Deze wet is in andere landen zoals Portugal al van kracht.

Gebruik fiets afhankelijk van geslacht en stad

Uit het onderzoek blijkt ook dat het gebruik van de fiets afhankelijk is van het geslacht en de stad. In 2019 gebruikt 42,8 procent van de Spaanse vrouwen de fiets tegenover 58,9 procent van de mannen, die de fiets voornamelijk voor sportieve doeleinden gebruiken. Het verschil in gebruik van de fiets tussen man en vrouw wordt de laatste jaren steeds kleiner. Uit onderzoek bleek ook het verschil in gebruik van de fiets tussen diverse Spaanse steden zoals Sevilla (59,7 procent), Zaragoza (58,1 procent), Valencia (55,77 procent), Barcelona (51 procent) en Madrid (47 procent).

Dit vind je misschien ook leuk