Ouders willen af van tweetalig onderwijsprogramma in León

door admin
Ouders willen af van tweetalig onderwijsprogramma in León

Ouders uit de provincie León in Spanje eisen van het provinciebestuur dat het verplichte tweetalige programma, dat in 2006 werd ingevoerd als experiment en waardoor leerlingen minstens drie reguliere vakken in een andere taal krijgen onderwezen, op school wordt geschrapt. Het doel was dat leerlingen op deze manier hun Engels verbeteren.

Vakken in eigen taal zorgt voor betere verwerking

Ouders zijn het niet eens met de visie van de provincie om vakken in een andere taal te geven omdat ze van mening zijn dat hun kinderen de inhoud van de vakken niet optimaal in zich op kunnen nemen omdat de vakken niet in hun moedertaal worden gegeven. De federatie van ouderverenigingen in León, Felampa, is daarom een handtekeningenactie gestart om steun te krijgen van zoveel mogelijk ouders uit León.

Arsenio Martínez noemt, namens federatie Felampa, voorbeelden van leerlingen die slechtere resultaten hebben behaald voor vakken als ‘sociale wetenschappen’ doordat ze deze in het Engels kregen in plaats van in hun moedertaal. Ook benoemt hij dat ouders hun kinderen extra Engelse bijlessen hebben laten volgen om de vakken beter te kunnen volgen. Volgens hem is het ‘oneerlijk’ voor deze gezinnen die zich deze extra uitgaven niet altijd kunnen veroorloven.

Onderzoeksrapport door provinciebestuur

Het provinciebestuur heeft in 2017, tien jaar na de invoering van het programma, een onderzoek uitgevoerd en dit verwerkt in een rapport. In het rapport staat vermeld dat 40 procent van de leerlingen dat het tweetalig programma volgde extra Engelse lessen hebben genomen om de lessen op school te kunnen volgen. 43 procent van de ouders van deze leerlingen ondervond ‘moeilijkheden’ om hun kinderen bij de inhoud van de lessen te ondersteunen.

Kritiek van ouders wordt gesteund door docenten

De kritiek van ouders komt bovenop de kritiek van lerarenvakbonden. Leraren pleiten al jaren voor meer Engelse lessen door moedertaalsprekers om het Engels te verbeteren. Ze zien geen heil in het geven van vakken als sociale- of natuurwetenschappen, lichamelijke opvoeding, muziek of kunst in het Engels als dat gedaan wordt door een niet-moedertaalspreker. Bovendien zijn de ouders van mening dat het geven van deze vakken in het Spaans hun kinderen de gelegenheid geeft om hun kennis van de Spaanse grammatica, spelling en interpunctie zoveel mogelijk te verbeteren. Iets wat zeker geen overbodige luxe is.

Voor nu blijft Felampa handtekeningen verzamelen in de hoop het provinciebestuur ervan te overtuigen dat dit programma niet te beste manier is om beter Engels te leren. Vooralsnog is de planning dat het provinciebestuur volgend jaar een herziene versie van dit programma zal invoeren waarbij ook de lagere scholen worden betrokken.

Dit vind je misschien ook leuk