Van Sale naar Slow fashion in Spanje

door admin
Van Sale naar Slow fashion in Spanje

Van ‘Sale’ naar ‘Slow fashion’. Dat is de droom van Gema Gómez, oprichtster van Slow Fashion Next, een platform waar vanuit de mode-expert bedrijven uit de modesector informeert over duurzaam produceren. Ook coördineert ze Fashion Revolution España, een modebeweging in Spanje waar ze professionals uit de mode-industrie met elkaar verbindt en zo streeft naar een vreedzame revolutie in de modewereld.

Wat is slow fashion?

Het concept ‘Slow fashion’ wordt steeds bekender in Spanje en daarbuiten. Slow fashion kenmerkt zich door tijdloze collecties met kleding van hoge kwaliteit die lang mee gaat. Het is de tegenhanger van ‘fast fashion’, dat met name geassocieerd wordt met wegwerpgedrag en oneerlijke handel.

Wereldwijd worden er zo’n 100.000 miljoen kledingstukken per jaar gemaakt binnen de fast fashion-industrie. Bijna 100 procent van deze kledingstukken hangen op meerdere momenten per jaar in de winkel om tegen spotprijzen verkocht te worden. In Spanje wordt jaarlijks het gewicht van 45.000 middelgrote auto’s aan kleding weggegooid. Dit model zorgt ervoor dat de mode-industrie de op een na vervuilendste sector is. Alleen de olie-industrie zorgt wereldwijd voor meer vervuiling.

Kleding belandt snel bij het vuilnis

Fast fashion betekent in veel gevallen dat ontworpen kleding binnen twee weken in de winkel te koop wordt aangeboden. Sommige winkels lanceren wel twintig collecties per jaar en online winkels verkopen elke maand vaak duizend nieuwe artikelen. De kwaliteit van de kleding laat vaak te wensen over bij deze manier van produceren. Veel kleding belandt na een paar keer dragen bij het vuilnis. Doordat winkels – zowel de webshops als de fysieke winkels – zoveel collecties lanceren en zoveel kleding aanbieden, kunnen ze het lang niet altijd verkopen. Deze items worden dan vanuit de winkel direct vernietigd.

Alarmbellen bij goedkope kleding

Volgens Gómez is het verre van logisch dat deze items voor zulke lage prijzen gekocht kunnen worden als je je bedenkt voor welke prijs ze zijn ontworpen, gemaakt en vervoerd naar de winkels waar ze uiteindelijk worden verkocht. Als kleding zo goedkoop is, dan moet er volgens haar iets mis zijn met het productie- en verkoopproces. Steeds meer mensen zijn hiervan bewust en deze ommekeer zorgt ervoor dat de visie van Gómez is: “Mode is óf duurzaam, óf het is er niet.”

Gómez vertelt dat duurzame mode kan worden bereikt onder andere door te recyclen. Het doel is niet om meer klanten te hebben, maar om meer fans voor ‘slow fashion’ te krijgen. Volgens de expert ligt de oplossing door te kiezen voor tijdloze items en natuurlijke materialen. “We leven in de 21e eeuw. Bedrijven hebben de kennis en de kunde om oplossingen te creëren die verstandiger en duurzamer zijn en die voordelen voor deze generatie, maar ook de generaties na ons te kunnen bieden.” aldus Gómez.

Mode moet geen ondergang van onze planeet worden

“Ik houd van mode, maar ik wil niet dat dit de ondergang wordt van onze planeet.” De beweging Fashion Revolution ontstond na het instorten van een textielfabriek in Bangladesh in 2013 waarbij 1.134 arbeiders om het leven kwamen. Deze ramp legde het ware gezicht van de fast fashion-industrie bloot. Tijdens reizen door Azië werd deze realiteit al eerder zichtbaar voor Gema Gómez. “Bepaalde fabrieken mochten we niet bezoeken omdat daar kinderen zouden werken. Onderweg zag ik meerdere keren gekleurd schuim drijven in rivieren. Rapporten van Greenpeace bevestigden later mijn vermoedens. Op dat moment besloot ik een ommekeer te willen maken in de mode-industrie.”

Slow Fashion Next informeert bedrijven en vertelt dat klimaatverandering, uitbuiting van arbeiders en vele andere (milieu)problemen onder meer het gevolg zijn van het concept ‘fast fashion’. Gómez wil een podium geven aan professionals die creatieve oplossingen bedenken als alternatief voor fast fashion.

Bewuste keuzes zijn urgenter dan ooit

Ze sluit haar verhaal af: “Het kopen van kleding is niet alleen de aankoop op zich, met die aankoop steun je de organisatie die verantwoordelijk is voor de productie van dat kledingstuk. De macht ligt in de handen van de consument. Je hebt niet alleen inspraak tijdens bijvoorbeeld de landelijk verkiezingen, je hebt ook invloed op de modesector door bewust te kiezen voor waar je je kleding koopt. Door hierin bewuste keuzes te maken, zorg je pas echt voor verandering. Slow fashion is in opkomst en bewustzijn hierin is urgenter dan ooit.”

Dit vind je misschien ook leuk