Banken vrezen reputatieschade door fout bij afhandeling ERTEs

door admin
Banken vrezen reputatieschade door fout bij afhandeling ERTEs

Dat hebben bronnen uit de financiële sector gemeld aan de Spaanse krant El Confidencial. De minister van Werkgelegenheid heeft tot dusver geen commentaar gegeven op deze kwestie die bij de Spaanse banken de nodige verontwaardiging heeft veroorzaakt. Zonder financiële tegenprestatie zouden zij de uitkeringen van de SEPE voorschieten en uitbetalen aan hun klanten. Nu moeten ze het te veel betaalde bedrag als gevolg verkeerde informatie in de dossiers ook zelf weer terug zien te vorderen. 

Reputatieschade

Het zou gaan om in totaal zo’n 20 tot 30 duizend gevallen in de afgelopen maanden, dat is 1% van alle uitbetaalde ERTE-uitkeringen die de banken hebben voorgeschoten. De sector vreest nu voor reputatieschade als ze aan huishoudens die het financieel zwaar hebben tussen de 500 en 1000 euro moeten gaan terugvragen. 

Vakbonden uit de banksector hebben de minister van Werkgelegenheid Yolanda Díaz gevraagd om de banken te autoriseren het geld uit naam van het ministerie terug te vorderen. Ook eisen zij dat de minister garandeert dat de fouten vanaf nu worden hersteld zodat daarmee voorkomen wordt dat nog meer gezinnen geld moeten terugbetalen dat ze inmiddels al hebben uitgegeven. Enkele banken hebben al aangegeven dat wanneer dit probleem niet wordt opgelost, zij de overeenkomst die ze op 6 mei jongstleden gesloten hebben met de SEPE en het ministerie van Werkgelegenheid, zullen openbreken. In deze overeenkomst is vastgelegd dat de banken zodra een ERTE-uitkering aan iemand is toegewezen, direct zullen uitbetalen uit naam van de SEPE. Banken geven te kennen dat de SEPE wel garant staat voor de gemaakte fouten, maar dat het hen voornamelijk gaat om de geleden reputatieschade. 

Honderdduizenden mensen wachten nog op hun geld

Als sinds de aanvang van de coronacrisis zijn er fouten gemaakt bij de afhandeling van de ERTE-dossiers. Eind mei kwamen er drie miljoen werknemers in aanmerking voor een tijdelijke werkloosheidsuitkering. Deze stortvloed aan nieuwe dossiers als gevolg van de coronacrisis moesten worden verwerkt door een personeelsbestand dat in de afgelopen tien jaar aanzienlijk was gereduceerd. Een correcte en tijdige uitbetaling bleek een onmogelijke opgave. Na drie maanden noodtoestand wachten nog steeds 400 duizend mensen op de afhandeling van hun ERTE-procedure.  

Druk op SEPE-personeel

Vanaf aanstaande maandag 15 juni zullen de arbeidsbureaus, waar de SEPE-medewerkers ook werkzaam zijn, hun deuren weer openen in de regio’s die zich in fase 3 bevinden. Daarover heeft het personeel zich beklaagd, omdat het einde van de afhandeling van nog duizenden ERTE-dossiers nog lang niet in zicht is. Bovendien, vinden zij, zijn op de werkvloer van de arbeidsbureaus niet de Covid-19-voorzorgsmaatregelen getroffen zoals in andere openbare diensten wel het geval is en lopen zij daardoor onnodig risico. Ze hebben de directie van de SEPE dan ook verzocht om nu de nodige verantwoordelijkheden te nemen. 

Dit vind je misschien ook leuk