Spaanse schoolkinderen hadden minder stress tijdens quarantaine

door admin
Spaanse schoolkinderen hadden minder stress tijdens quarantaine

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Seis semanas de confinamiento: efectos psicológicos en una muestra de niños de infantil y primaria’ dat is uitgevoerd door de faculteit Psychologie van Complutense Universiteit in Madrid. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat maar 9% van de kinderen in het basisonderwijs het naar school gaan heeft gemist. 

Pedro van acht jaar oud bijvoorbeeld, vertelt dat het fijn was om al die weken te kunnen doen wat hij wou. Kunnen lezen en tekenen totdat hij er zelf genoeg van had, zonder gestoord te worden door de schoolbel en zonder de hele dag van hot naar her te moeten rennen. Ook vond Pedro het fijn om zo veel tijd thuis met zijn ouders door te kunnen brengen.  

School veroorzaakt angst en stress

Net als Pedro hebben nog 166 andere kinderen van twee verschillende openbare basisscholen in Madrid vragen over hun quarantaine-ervaring beantwoord aan ontwikkelingspsychologen Marta Giménez-Dasí en Laura Quintanilla. Uit de ervaringen van de kinderen maken zij op dat het naar school gaan al op jonge leeftijd voor angst- en stressgevoelens zorgt. Belangrijk gegeven voor de interpretatie van de onderzoeksresultaten is dat de kinderen die betrokken zijn in dit onderzoek opgroeien in gezinnen uit de welvarende middenklasse. 

Dat betekent geenszins dat de langdurige opsluiting voor deze groep kinderen geen negatieve gevolgen heeft gehad. Zo gaven ouders bijvoorbeeld te kennen dat hun kinderen hyperactief werden en geen motivatie hadden om iets aan hun schoolwerk te doen. Over het algemeen heeft het langdurige huisarrest echter geen ernstige psychologische gevolgen voor deze groep kinderen gehad. 

Voor kinderen in de leeftijdsgroep van 3 tot 6 jaar zijn er nauwelijks gevolgen geweest. Voor kinderen vanaf 8 jaar oud is de verlaging van het stressniveau een relevant onderzoeksresultaat. Voordat de noodtoestand van start ging, was op een schaal van 1 tot 5 het gemiddelde stressniveau 2,35. Na zes weken quarantaine was dit nog maar 2,16. Op de vraag naar de gemoedstoestand in deze weken, antwoordde 31% van de kinderen zich uitstekend te voelen in de thuissituatie. 25% daarvan gaf aan zich af en toe ook wel te vervelen. 14% van de kinderen gaf aan de vriendjes te missen en maar 9% miste het naar school gaan. 

Voor Giménez-Dasí zijn de onderzoekresultaten aanleiding om stil te staan bij de druk en de stress die het dagelijks leven normaliter voor schoolkinderen oplevert. Met name als het gaat om de schoolprestaties en buitenschoolse activiteiten. Zij pleit voor een schoolsysteem dat bijdraagt aan het emotioneel welbevinden van het kind en het stressniveau verlaagt. Voor het komende schooljaar moet volgens Giménez-Dasí zeker binnen het basisonderwijs aandacht zijn voor dit gegeven. 

Aanwezigheid ouders van groot belang

Pscychiater Juan Diego Martínez Manjarrés verbaast zich er niet over dat het stressniveau bij schoolkinderen tijdens de quarantaine omlaagging. “De afwezigheid van ouders in het dagelijks leven van schoolkinderen is een van de belangrijkste factoren voor het ontwikkelen van angstgevoelens. Voor een gezonde emotionele ontwikkeling is het voor een kind belangrijk dat het zijn ouders om zich heen heeft. Zelfs als deze thuis aan het werk zijn, kunnen ze af en toe een knuffel geven en het gevoel geven dat er iemand is, mocht er iets gebeuren”, aldus Martínez Manjarrés die er nog op wijst dat het een groot verschil maakt of een kind de quarantaine in een huis met een tuin of in een klein appartementje met een groot gezin moet doormaken waar ook stress in huis heerst over het behoud van een baan.  

Hyperactief en impulsief

In het onderzoek van Giménez-Dasí is ook aandacht besteed aan de ervaring van ouders van schoolgaande kinderen. Zij geven aan dat met name de motivatie voor het leren aanzienlijk is verslechterd in de quarantaineweken. De motivatie voor aanvang van de noodtoestand was op een schaal van 1 tot 5 3,02, terwijl dat zes weken later nog maar 2,38 was. Ook vinden ouders hun kinderen impulsiever en hyperactiever, op een schaal van 1 tot 5 stijgend van 2,3 naar 2,66.

Pedro wil weer terug naar zijn vorig leven

Pedro van 8 uit het eerdere voorbeeld vindt ondanks dat hij de voordelen van de quarantaine wel inziet, dat zijn ouders erg gestrest zijn en dat hij nu ook weer zijn eigen ruimte nodig heeft. “Het heeft goede en slechte dingen, maar nu heb ik wel weer zin in mijn gewone leven, mijn eigen plek, als dat weer kan..”

Dit vind je misschien ook leuk