Deskundigen verwachten eind juli herstel omzet voor horeca Spanje

door admin
Deskundigen verwachten eind juli herstel omzet voor horeca Spanje

De de-escalatie in Spanje begint steeds meer door te dringen onder de Spanjaarden. Hoewel er op verschillende plekken in Spanje, in Catalonië en in Galicië, nog nieuwe oplevingen zijn van het coronavirus en sommige gemeentes opnieuw beperkingen moeten invoeren om het virus onder controle te krijgen, lijkt er licht te zijn aan het eind van de tunnel voor de horeca in Spanje.

Herstel horeca Spanje nog voor augustus?

In het meest optimistische scenario laten deskundigen weten te verwachten dat de horeca in Spanje aan het eind van deze maand de gebruikelijke drukte en capaciteit weer terug heeft. Edurne Uranga, directeur van het consumentenbureau Kantar, vertelt aan de Spaanse nieuwssite Voz Populí dat hij verwacht dat de uitgaven buitenshuis in restaurants en bars eind juli weer hersteld zullen zijn. In de zomer wordt altijd meer buitenshuis gegeten en deskundigen verwachten dan ook – onder voorbehoud van een mogelijke nieuwe coronagolf – dat de horecasector 2020 zal afsluiten met ongeveer 20 procent omzetverlies, een stuk minder ernstig dan eerder werd gedacht.

Onzekere toekomst voor uitgaven Spanjaarden

Kantar meldt dat tijdens de lockdown in Spanje de omzet met maar liefst 83 procent was gedaald, maar zijn de uitgaven zich nu weer goed aan het herstellen. Directeur Uranga vertelt wel dat de crisis er financieel behoorlijk inhakt bij de Spanjaarden en dat er op dit moment grote onzekerheid heerst of de tijdelijke ERTE-regelingen zullen worden omgezet in definitieve ontslagen. Deze ontwikkelingen zijn volgens hem bepalend hoe het komende jaar zal zijn voor de horeca.

Thuisbezorgen en online bestellen blijft populair in Spanje

Vanuit Kantar wordt ook gemeld dat het bezorgen van eten aan huis een behoorlijke groei heeft doorgemaakt. Het bezorgen van eten aan huis heeft voornamelijk tijdens de noodtoestand in Spanje gezorgd voor 2,2 miljoen extra klanten die hier gebruik van maken.

Volgens het bureau wordt er sinds de coronacrisis 30 procent meer gebruik van gemaakt dan voor de pandemie. Een verwachting van Kantar was dat de grote vraag naar bezorgen aan huis af zou nemen zodra bars en restaurants weer open mochten. Toch is deze vraag nog altijd gebleven. “Hetzelfde is gebeurd met het online winkelen en online bestellen van boodschappen. De coronapandemie heeft een enorme boost gegeven aan online kanalen van winkels,” aldus Edurne Uranga.

Dit vind je misschien ook leuk