Campagne in Spanje die betrouwbare journalistiek vrij van nepnieuws steunt

door admin
Campagne in Spanje die betrouwbare journalistiek vrij van nepnieuws steunt

Deze werd door de Asociación de Medios de Información gedeeld via sociale media. ‘Creemos en el periodismo’ (We geloven in de journalistiek) is de naam die AMI heeft gegeven aan deze campagne. De vereniging zet zich hiermee in voor kwaliteitsjournalistiek en wil hiermee journalisten steunen. De campagne wordt gelanceerd in een periode waarin het aantal hoaxes en nepnieuws met name gerelateerd aan het coronavirus een hoogtepunt bereiken in Spanje. 

Zonder journalisten is het schreeuwen in de leegte

Al het nepnieuws en de ‘bulos’ over Covid-19 laten zien dat er zonder goede journalisten alleen maar wordt geschreeuwd in de leegte. Ook in de campagnevideo laat de mediavereniging zien dat er dankzij journalisten de waarheid wordt verteld over wat er gaande is in het land, dat er onderzoek en kritische analyses worden gedaan en dat betrouwbare bronnen worden geraadpleegd. Vandaar de slogan ‘Creemos en el periodismo’. Het AMI hoopt op een groot bereik van deze campagne bij al haar volgers.

Meer dan 80 Spaanse media aangesloten bij AMI

De Spaanse mediavereniging AMI dient als een gesprekspartner voor de Spaanse media tegenover nationale en internationale instellingen en mediaorganisaties. Onder deze vereniging vallen de bekendere Spaanse kranten en nieuwssites zoals El Pais, La Vanguardia, La Razón, el Economista en Agencia EFE. In totaal zijn er meer dan tachtig nationale en regionale media die zijn aangesloten bij AMI en welke dagelijks zorgen voor het brengen van het algemene en het sportnieuws zowel op papier als online.

Dit vind je misschien ook leuk