El Corte Inglès Spanje wijzigt campagne vanwege geschokte reacties

door admin
El Corte Inglès Spanje wijzigt campagne vanwege geschokte reacties

Over het algemeen wordt er goed nagedacht over campagnes van merken en hoe een en ander moet worden vormgegeven. Altijd gaan er tientallen ogen overheen voordat een bedrijf een campagne lanceert. Toch zijn niet alle campagnes even succesvol. Soms wordt de gewenste doelgroep niet bereikt, slaat het concept gewoonweg niet aan of slaan de campagnemakers volledig de plan mis.

Bungelende benen

Gisteren ging modewinkel El Corte Inglès behoorlijk door het stof vanwege het beeld van twee boven een schoolstoel bungelende onderbenen van een kind gestoken in sokken en schoenen van een schooluniform. Het beeld was onderdeel van de campagne ‘Vuelta al Cole’ (terug naar school), waarmee schoolmateriaal zoals schriften, rugzakken en pennen wordt aangeprezen. De foto is zo slecht gevallen dat het warenhuis het beeld uit de campagne heeft verwijderd.

Link met zelfmoord onder kinderen

Het probleem was veel mensen het beeld van de bungelende onderbenen teveel associeerden met dat van een kind dat zichzelf heeft opgehangen. In eerste instantie dachten mensen, zo blijkt uit reacties op sociale media, dat het om een foute grap ging of dat het beeld onder nepnieuws geschaard kon worden. Uit de reacties blijkt in elk geval duidelijk dat de meerderheid niet te spreken was over de keuze voor deze foto. 

Excuses van El Corte Inglès Spanje

Op het officiële Twitteraccount van El Corte Inglès verscheen naar aanleiding van het tumult gisteren de volgende boodschap: “Naar aanleiding van de controverse die is ontstaan over een van de beelden in onze Vuelta al Cole-campagne hebben we besloten deze te verwijderen. Het is in geen geval onze bedoeling geweest om een bepaalde interpretatie te geven. We bieden dan ook onze excuses aan als iemand zich hierdoor beledigd of gekwetst heeft gevoeld.”

Dit vind je misschien ook leuk