Iberia en Vueling gaan fors afslanken om crisis te boven te komen

door admin
Iberia en Vueling gaan fors afslanken om crisis te boven te komen

Momenteel zit Iberia nog steeds in de onderhandelingsfase voor de overname van Spanje’s derde grote vliegmaatschappij Air Europa. De onderhandelingen waren voor de coronacrisis al van start gegaan, maar toen de coronapandemie uitbrak reduceerde Iberia het aanvankelijke aankoopbedrag van een miljard euro tot de helft daarvan. Omdat de Spaanse regering belang hecht aan de redding van Air Europa, treedt het ministerie van Transport op als bemiddelaar bij de onderhandelingen.

Herstructurering

Als de onderhandelingen succesvol worden afgerond, zijn Iberia en Vueling (beide onderdeel van Internationa Airlines Group) samen leider binnen de de Spaanse luchtvaartsector. Om de sterk veranderde omstandigheden door Covid-19 het hoofd te bieden, nemen ze die leiding met een aantal ingrijpende aanpassingen. Zo zal het aantal vliegtuigen en bestemmingen omlaaggaan en zal een deel van het personeel worden ontslagen.  

Iberia, die deze maand nog maar 27% van de vluchtcapaciteit uitvoerde, gaat zijn vloot reduceren met 144 oudere toestellen en het aankoopproces van een aantal nieuwe toestellen dat voor de aanvang van de pandemie in gang was gezet vertragen. Ook zal er fors bezuinigd worden op het personeel als straks alle getroffen ERTE-regelingen beëindigd zijn. In hoeverre dat met ontslagen, reducering van bonussen of salarisverlagingen gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Vooralsnog hoopt Iberia dat de Spaanse overheid de ERTE’s zal verlengen tot minimaal december van dit jaar, maar liefst nog tot maart van het volgend jaar als het nieuwe vlieghoogseizoen van start gaat en er mogelijk een vaccin beschikbaar is tegen covid-19. 

Het betreft niet de eerste afslankronde van Iberia. Ook nadat Luis Gallego na interne problemen aan het roer kwam van IAG vond er al een herstructurering plaats. Het bedrijf leed in 2012 een verlies van 351 miljoen euro, een jaar later was dat nog eens 166 miljoen euro. In 2017, toen Gallego de leiding kreeg, kwam het bedrijf voor het eerst weer uit de rode cijfers met een winst van 50 miljoen euro, gevolgd door het beste jaar in 2018 met een winst van 533 miljoen euro. De coronapandemie gooide roet in deze stijgende winstlijn: in het eerste half jaar van 2020 leed Iberia een verlies van 867 miljoen euro. 

Overname Air Europa van strategisch belang

Toch weerhoudt dat IAG er niet van de overname van Air Europa door te zetten omdat dit, ook volgende de Spaanse overheid, een strategische zet is voor de basis van Spaanse luchtvaarmaatschappijen op luchthaven Barajas in Madrid en de marktpositie voor vluchten naar Latijns-Amerika. De uiteindelijke winst die met de overname moet worden behaald wordt pas op middellange termijn verwacht. 

Vueling, dat zijn thuishaven heeft op El Prat in Barcelona, voorziet voor het komende jaar een reducering van 12% voor binnenlandse en van 26% van Europese vluchten. Van de in totaal 120 vliegtuigen, zullen er 48 op de grond blijven tot minimaal het komende jaar. Ook bij Vueling zullen na beëindiging van de ERTE’s bezuinigingen op de personeelskosten worden doorgevoerd en naar alle waarschijnlijkheid zal ook het aantal vliegbestemmingen worden gereduceerd. 

Dit vind je misschien ook leuk