Tienduizend tickets voor 1 euro voor nieuwe hogesnelheidstrein Spanje

door admin
Tienduizend tickets voor 1 euro voor nieuwe hogesnelheidstrein Spanje

De Ouigo-hogesnelheidstreinen zullen vanaf maart volgend jaar het Spaanse traject vijf keer per dag afleggen. De vloot bestaat uit 14 dubbeldekkers die samen een dagelijkse capaciteit hebben van 7.196 zitplaatsen. Het plan is deze reizigerscapaciteit in de toekomst uit te breiden naar 30 duizend zitplaatsen.

Liberalisering Europese spoormarkt

Met het openstellen van de Europese spoormarkt vanaf eind 2020 kreeg de SNCF kansen om de Spaanse markt te betreden en te concurreren met de nationale spoorwegmaatschappij Renfe. In april tekende de SNCF een akkoord met Adif, het Spaanse staatsbedrijf voor spoorweginfrastructuur. De low-cost treindiensten die de Franse maatschappij gaat exploiteren in Spanje zijn in eigen land al sinds 2013 operationeel die toen als antwoord op de economische crisis in het leven werden geroepen. 

In de Ouigo-treinen wordt maximaal gebruikt gemaakt van de beschikbare ruimte, dat betekent dat de beenruimte voor passagiers kleiner is dan bij gewone hogesnelheidstreinen. Het treintype dat ingezet wordt voor het traject Madrid-Barcelona biedt plaats aan 404 passagiers en heeft een maximale snelheid van 350 kilometer per uur. 

Eerste tienduizend tickets voor stuntprijs weg

Ter promotie van Ouigo in Spanje biedt de SNCF op de website tienduizend tickets Madrid-Barcelona voor de stuntprijs van 1 euro aan. Deze campagne gaat aanstaande donderdag om 18:00 uur van start. Hélène Valenzuela, directeur Ouigo España, heeft laten weten dat ook na deze campagne de prijzen gemiddeld zo’n 50% lager dan normaal zullen zijn. In Frankrijk kost een ticket 10 euro op de minder populaire en maximaal 25 euro op populaire data en tijdstippen.  

Nieuwe banen

SNCF directeur Alain Krakovitch heeft laten weten dat de komst van de concurrent voor de Spaanse AVE meer dan 1.300 nieuwe directe en indirecte arbeidsplaatsen met zich meebrengt voor Spanje, voornamelijk voor het onderhoud van de treinen. Krakovitch voorziet dat er in de toekomst meer hogesnelheidstreinen in Spanje zullen komen omdat het land op China na het grootste spoorwegnetwerk voor deze treinen ter wereld heeft. Een aanzienlijk deel daarvan blijft echter nog onbenut. 

Nog meer concurrentie

De SNCF is niet de enige geïnteresseerde buitenlandse partij die gebruik wil maken van de infrastructuur van Adif. Vanaf 2022 is ook het Spaans-Italiaanse Intermodalidad de Levante S.A. voornemens treindiensten in Spanje te exploiteren, maar gedetailleerde plannen zijn er nog niet. Om met de Franse Ouigo te concurreren introduceerde Renfe de low-cost AVLO-treinen waarmee tegen een promotieprijs van 5 euro van Madrid naar Barcelona kon worden gereisd. Deze promotie werd begin dit jaar echter stopgezet vanwege de coronapandemie. 

Dit vind je misschien ook leuk