El Corte Inglés lanceert app om te concurreren met Amazon

door admin
El Corte Inglés lanceert app om te concurreren met Amazon

Het warenhuis heeft voor deze strategie gekozen als reactie op het veranderde consumptiegedrag vanwege corona. Tijdens de lockdown zijn de online bestellingen gestegen met een factor vijf, met name op het gebied van elektronica en levensmiddelen, terwijl de totale omzet van het bedrijf van maart tot mei daalde met 510 miljoen euro.

Met de nieuwe app wil El Corte Inglés de concurrentiestrijd met Amazon aangaan op het gebied van online verkopen. In de app worden zo’n half miljoen producten aangeboden, waaronder supermarktproducten, en daarmee kopieert El Corte Inglés de voornaamste functionaliteiten van de website van Amazon. Ze hebben goed naar de successtrategie van Amazon gekeken bij het ontwerp van de app. Zo vraagt de warenhuisketen  een jaartarief van 19,95 euro, waarvoor de klanten speciale aanbiedingen krijgen en geen verzendkosten betalen voor hun bestellingen. Amazon is ook ooit begonnen met dit tarief, maar heeft sinds augustus 2018 het tarief in Spanje aangepast naar 36 euro per jaar voor het Prime abonnement, met daarin  ook een streamingdienst voor series en films.

Onderscheid

Het warenhuis wil zich onderscheiden van Amazon door bezorging binnen 24 uur aan te bieden in nagenoeg heel Spanje. Amazon doet dit alleen in de drie grootste steden Madrid, Barcelona en Valencia. Via de app kan er besteld worden in 36 van 50 Spaanse provincies en in 54 steden wordt er binnen een dag bezorgd, soms zelfs al binnen een paar uur. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van de aanwezigheid van fysieke winkels in een groot deel van Spanje.

Geen vervanging van fysieke winkels

El Corte Inglés ziet de nieuwe app niet als vervanging van het shoppen in de fysieke winkels. Via de app zal het mogelijk zijn om, net als in de winkel, een gekocht artikel in te laten pakken. Zo kunnen cadeautjes rechtstreeks naar de ontvanger gestuurd worden. Ook biedt de app de service ‘Manos Libres’. Hiermee kan de klant met app en zonder boodschappenmandje of gesjouw met producten winkelen door in de fysieke winkel de barcodes van de gewenste producten te scannen en vervolgens te kiezen voor ophalen in de winkel of thuis laten bezorgen. 

Bedrijfsgroei

Met de app wil El Corte Inglés een jaaromzet behalen van 1,8 miljard euro, wat goed is voor 15% van de totale omzet van voor corona, en een plek veroveren op de groeiende markt voor thuisbezorging, zo meldt El Confidencial. Nadat het warenhuis grote problemen had met de logistiek van de online verkopen tijdens de lockdown, heeft het heel wat goed te maken. Sommige bestellingen werden pas een maand na aankoop geleverd, waardoor het klachten regende op de verschillende sociale media. Deze klachten werden geprobeerd goed te maken met een waardebon van minimaal 20 euro voor iedere klant die te maken had gehad met een vertraagde levering.

Dit vind je misschien ook leuk