Fietsliefhebbers in Madrid trekken aan de bel en fietsten zondag tijdens een manifestatie door het centrum van de stad. Honderden fietsers verzamelden zich zondag op het Plaza de Cibeles in het centrum van Madrid voor een manifestatie te fiets. Met deze ‘fietsfestatie’ vroegen zij aandacht voor hun eis voor de aanleg van meer van de rijweg voor auto's gescheiden fietspaden in de Spaanse hoofdstad. De fietsers reden via Plaza de Castilla, Bravo Murillo, Joaquín Costa, Manuel Becerra en Alcalá weer terug naar Cibeles.

Fietsers verdeeld over de stad 

De oproep om mee te doen aan de manifestatie leek op het eerste gezicht succesvol; een deel van de Paseo del Prado stond vol met fietsers. Toch kon de opkomst beter, volgens een wielerjournalist, die vooral dezelfde gezichten als altijd zag en hoopte dat er tijdens het parcours meer fietsers zouden aansluiten. Langs de rivier, in een ander deel van Madrid, waren wel veel fietsers actief, maar dat stond los van de manifestatie.

Ieder zijn motief

Misschien nodigde deze bewolkte novemberdag meer fietsliefhebbers uit om langs het water te fietsen dan over het asfalt van de Paseo de la Castellana, maar juist deze verkeersslagader was een van de doelen van deze manifestatie te fiets, die werd georganiseerd door verschillende fietsverenigingen en gesteund door de federatie van buurtverenigingen. Deelnemers aan de manifestatie hebben ieder hun eigen reden om mee te fietsen. Tijdens het wachten op het startschot gaven ze inzicht in hun beweegredenen.

'Madrid blijft maar achterlopen op andere Europese steden', zegt mountainbiker José Luis vanachter zijn chirurgisch mondkapje. Hij benadrukt de noodzaak om meer fietspaden aan te leggen. Strikt genomen heeft Madrid maar 47 kilometer aan fietspaden, dat zijn er 700 inclusief de niet-gescheiden paden -met een fiets geschilderd op de weg,- en de aangelegde paden.

‘Automobilisten moeten fietsers respecteren; als fietser beweeg je je in een soort niemandsland; je bent geen auto, je bent geen voetganger’ overpeinst fietsliefhebber Álvaro.

Rodrigo en Ana kwamen met hun twee kinderen. Ze willen ook buiten het weekend fietsen, maar zien er nu vanaf ‘omdat het zo ingewikkeld is’. 'Zorg minimaal voor een fietspad langs de Paseo de la Castellana, dat is essentieel', vinden zij.

Cristina, op een fiets met kilometerteller, een houder voor haar mobieltje en met haar dochter in een kinderzitje, gaat wel op de fiets naar haar werk. Ze komt onderweg van Carabanchel naar Getafe wel wat complicaties tegen, zoals bijvoorbeeld een afgescheiden fietspad dat zonder waarschuwing overgaat in de weg.

Fernando, die er met zijn zwart leren jasje uitziet als een biker, betreurt het dat er geen ‘calzadistas’, fietsliefhebbers die zich senang voelen zonder specifieke fietsroutes en ‘guerillastrijders’ die social media inzetten bij de manifestatie aanwezig zijn. 'Niet iedereen haalt een snelheid van 25 kilometer per uur, er zijn ook ouderen, of mensen met oudere fietsen. Logisch dat zij bang zijn’, stelt Fernando. Zijn fiets, compleet met het logo van Harley Davidson, heeft een camera waarmee hij dagelijks wandaden van weggebruikers registreert. Hij legt uit dat het niet alleen lastig is om de strijd aan te gaan met taxichauffeurs en chauffeurs met VTC-licentie, (vehículo de transporte con conductor, of wel voertuigen met conducteur) maar vooral ook met scooters, die ‘de regels niet kennen en gevaarlijk inhalen’.

Politie knijpt oogje dicht

Een klein groepje demonstranten wacht nog bij het eerste stoplicht; de fietsers trekken de aandacht omdat ze op elektrische eenwielers rijden. Alejandro valt op omdat hij op een scooter rijdt die zo uit de film Back to the Future II lijkt te komen. Deze groep eist dat VMP's, voertuigen voor persoonlijke mobiliteit, dezelfde aandacht krijgen als fietsen. Ze zijn een beetje zenuwachtig omdat de mars theoretisch gezien niet voor hen bedoeld is en de politie, hoewel de agenten een oogje dichtknijpen, op de uitkijk staat. Als het verkeerslicht op groen springt, vertrekken zij ook. Een agent komt vragen of alles in orde is. 'Het is een gemoedelijke manifestatie,' legt hij uit, voordat hij wegloopt.

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op donderdag 21 januari 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ALGEMEEN

'Fietsfestatie' voor meer fietspaden en veiligheid in Spaanse hoofdstad

Uitgegeven: maandag 16 november 2020 17:14
Laatst gewijzigd: maandag 16 november 2020 17:14

MADRID - De gemeente Madrid komt de afspraak om drie fietspaden aan te leggen niet na, er komen slechts mondjesmaat elektrische fietsen van het openbare leenfietssysteem BiciMAD bij en nu wil de gemeenteraad het parkeren van fietsen op de stoep verbieden.

fietsfestatie madrid
© El País

Fietsliefhebbers in Madrid trekken aan de bel en fietsten zondag tijdens een manifestatie door het centrum van de stad. Honderden fietsers verzamelden zich zondag op het Plaza de Cibeles in het centrum van Madrid voor een manifestatie te fiets. Met deze ‘fietsfestatie’ vroegen zij aandacht voor hun eis voor de aanleg van meer van de rijweg voor auto's gescheiden fietspaden in de Spaanse hoofdstad. De fietsers reden via Plaza de Castilla, Bravo Murillo, Joaquín Costa, Manuel Becerra en Alcalá weer terug naar Cibeles.

ADVERTENTIE

Fietsers verdeeld over de stad 

De oproep om mee te doen aan de manifestatie leek op het eerste gezicht succesvol; een deel van de Paseo del Prado stond vol met fietsers. Toch kon de opkomst beter, volgens een wielerjournalist, die vooral dezelfde gezichten als altijd zag en hoopte dat er tijdens het parcours meer fietsers zouden aansluiten. Langs de rivier, in een ander deel van Madrid, waren wel veel fietsers actief, maar dat stond los van de manifestatie.

Ieder zijn motief

Misschien nodigde deze bewolkte novemberdag meer fietsliefhebbers uit om langs het water te fietsen dan over het asfalt van de Paseo de la Castellana, maar juist deze verkeersslagader was een van de doelen van deze manifestatie te fiets, die werd georganiseerd door verschillende fietsverenigingen en gesteund door de federatie van buurtverenigingen. Deelnemers aan de manifestatie hebben ieder hun eigen reden om mee te fietsen. Tijdens het wachten op het startschot gaven ze inzicht in hun beweegredenen.

'Madrid blijft maar achterlopen op andere Europese steden', zegt mountainbiker José Luis vanachter zijn chirurgisch mondkapje. Hij benadrukt de noodzaak om meer fietspaden aan te leggen. Strikt genomen heeft Madrid maar 47 kilometer aan fietspaden, dat zijn er 700 inclusief de niet-gescheiden paden -met een fiets geschilderd op de weg,- en de aangelegde paden.

‘Automobilisten moeten fietsers respecteren; als fietser beweeg je je in een soort niemandsland; je bent geen auto, je bent geen voetganger’ overpeinst fietsliefhebber Álvaro.

Rodrigo en Ana kwamen met hun twee kinderen. Ze willen ook buiten het weekend fietsen, maar zien er nu vanaf ‘omdat het zo ingewikkeld is’. 'Zorg minimaal voor een fietspad langs de Paseo de la Castellana, dat is essentieel', vinden zij.

Cristina, op een fiets met kilometerteller, een houder voor haar mobieltje en met haar dochter in een kinderzitje, gaat wel op de fiets naar haar werk. Ze komt onderweg van Carabanchel naar Getafe wel wat complicaties tegen, zoals bijvoorbeeld een afgescheiden fietspad dat zonder waarschuwing overgaat in de weg.

Fernando, die er met zijn zwart leren jasje uitziet als een biker, betreurt het dat er geen ‘calzadistas’, fietsliefhebbers die zich senang voelen zonder specifieke fietsroutes en ‘guerillastrijders’ die social media inzetten bij de manifestatie aanwezig zijn. 'Niet iedereen haalt een snelheid van 25 kilometer per uur, er zijn ook ouderen, of mensen met oudere fietsen. Logisch dat zij bang zijn’, stelt Fernando. Zijn fiets, compleet met het logo van Harley Davidson, heeft een camera waarmee hij dagelijks wandaden van weggebruikers registreert. Hij legt uit dat het niet alleen lastig is om de strijd aan te gaan met taxichauffeurs en chauffeurs met VTC-licentie, (vehículo de transporte con conductor, of wel voertuigen met conducteur) maar vooral ook met scooters, die ‘de regels niet kennen en gevaarlijk inhalen’.

Politie knijpt oogje dicht

Een klein groepje demonstranten wacht nog bij het eerste stoplicht; de fietsers trekken de aandacht omdat ze op elektrische eenwielers rijden. Alejandro valt op omdat hij op een scooter rijdt die zo uit de film Back to the Future II lijkt te komen. Deze groep eist dat VMP's, voertuigen voor persoonlijke mobiliteit, dezelfde aandacht krijgen als fietsen. Ze zijn een beetje zenuwachtig omdat de mars theoretisch gezien niet voor hen bedoeld is en de politie, hoewel de agenten een oogje dichtknijpen, op de uitkijk staat. Als het verkeerslicht op groen springt, vertrekken zij ook. Een agent komt vragen of alles in orde is. 'Het is een gemoedelijke manifestatie,' legt hij uit, voordat hij wegloopt.

© Elize van Loon
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Algemeen Nieuws

  • Spaanse premier: 'Geen internationale toeristen in Spanje voor einde zomer'
  • Honderden Spaanse ambtenaren en politici kruipen voor bij coronavaccin
  • Website Witte Huis heeft na vier jaar weer Spaanstalige versie
  • Verplichte sneltest én PCR-test voor reizigers van Spanje naar Nederland
  • Spaanse premier Sánchez spreekt zich uit over Donald Trump
  • Drie doden en meerdere gewonden bij enorme explosie in centrum van Madrid
  • Weerswaarschuwingen voor elf Spaanse regio’s door nieuwe storm Gaetán
  • Waar raken mensen besmet met Covid-19 in Spanje?
  • Onrust rond video van gevecht met immigranten op Gran Canaria
  • Verplaatsen verkiezingen Catalonië afgewezen door Hooggerechtshof
  • Bars en restaurants veertien dagen dicht in regio Valencia
  • 'Ouders' voor alleenstaande vluchtelingenkinderen op Canarische eilanden
  • Regio’s Spanje dringen aan op vervroeging avondklok
  • Spaanse regio’s officieel tot rampgebied verklaard
  • Coronacijfers breken oude records in Spanje
  • Lanzarote kleurt groen door ‘heilig hemelwater’
  • Spanje is wereldwijd zevende wapenexporteur
  • Noodziekenhuis Valencia neemt eerste covid-patiënten op
  • In- en uitreisverbod voor grootste gemeenten aan Spaanse Costa del Sol
  • Meer dan drieënhalf miljoen Spanjaarden kunnen energierekening niet betalen
  • Gesteggel Spaanse regering en regio’s over vaccin en avondklok
  • Stress-vrij reizen: het beste vliegveld van Europa ligt in Spanje
  • Nieuwe storm met hevige regenval verdrijft kou in Spanje vanaf woensdag
  • Spanje gaat onaangekondigde belastinginspecties wettelijk reguleren
  • Burgemeesters in Spanje krijgen vaccin zonder aan de beurt te zijn

Cultuur

De provincie Málaga schrapt alle Semana Santa vieringen voor dit jaar. De processies die dit jaar plaats zouden vinden van zondag 28 maart tot zondag 4 april gaan zo voor de tweede keer niet door.

Top 5 Meest gelezen

  1. Spaanse premier: 'Geen internationale toeristen in Spanje voor einde zomer'
  2. Verplichte sneltest én PCR-test voor reizigers van Spanje naar Nederland
  3. Honderden Spaanse ambtenaren en politici kruipen voor bij coronavaccin
  4. Weerswaarschuwingen voor elf Spaanse regio’s door nieuwe storm Gaetán
  5. Waar raken mensen besmet met Covid-19 in Spanje?

Algemeen

Een nieuwe storm zorgt vanaf woensdag voor hogere temperaturen en extreme regenval in grote delen van Spanje. Het weerinstituut Aemet waarschuwt voor een stijgend waterpeil in rivieren vanwege veel smeltwater afkomstmig van de sneeuw in Spanje.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS