Spanje in top tien van beste landen voor vrouwelijke ondernemers

door admin
Spanje in top tien van beste landen voor vrouwelijke ondernemers

Sinds 2017 wordt de ‘Mastercard Index of Women Entrepreneurs’ jaarlijks samengesteld met als doel om te analyseren hoe vrouwen wereldwijd zich zakelijk gezien ontwikkelen in de wereld en om inzichtelijk te maken hoe het gesteld is met het aandeel werkende en ondernemende vrouwen in 58 onderzochte landen.

Israël schoolvoorbeeld 

Israël neemt dit jaar de leiding als het gaat om het beste land voor vrouwelijke ondernemers. Volgens Mastercard is Israël een voorbeeld voor andere landen als het gaat om specifieke steun voor vrouwen met snelle en goede resultaten. De Verenigde Staten staat op een tweede plaats en op de derde plaats is Zwitserland geëindigd.

Spanje nieuw in top tien

Spanje komt de top tien binnen op een tiende plaats. In 2019 viel Spanje met de veertiende plaats nog buiten de top tien. Dat laat zien dat de situatie voor werkende vrouwen het afgelopen jaar is verbeterd. Spanje staat zelfs op de negende plek van landen met het hoogste percentage vrouwelijke ondernemers. Volgens de index hebben vrouwelijke ondernemers de beste kans van slagen in Europa.

Vrouwelijke ondernemers uit 58 landen geanalyseerd

In het rapport van Mastercard worden de socio-economische bijdragen van vrouwelijke ondernemers over de hele wereld benoemd. Daarnaast geeft het inzicht in de factoren die hun vooruitgang stimuleren of juist afremmen. Mastercard gebruikt hierbij onder andere openbare gegevens van toonaangevende internationale organisaties zoals de OESO en de Internationale Arbeidsorganisatie. Resultaat is de wereldwijde ranglijst over de vooruitgang van vrouwen in het bedrijfsleven in 58 landen. Zij vertegenwoordigen bijna 80 procent van de wereldwijde vrouwelijke beroepsbevolking.

Coronapandemie raakt ondernemende vrouwen harder dan mannen

Dit jaar is er extra aandacht voor het effect van de coronapandemie. Uit onderzoek van Mastercard blijken vrouwen zwaarder getroffen door de pandemie dan mannen. Dit komt onder andere door een oververtegenwoordiging van vrouwen in de zwaarst getroffen sectoren, de digitale kloof tussen mannen en vrouwen en de toenemende druk van de combinatie werk en gezin, waaruit wederom blijkt dat bijvoorbeeld de zorg voor de kinderen in meer gevallen bij de vrouw komt te liggen, ondanks dat zij werkt.

Optimistische conclusies voor vrouwelijke ondernemers

Toch worden er ook positieve conclusies gedaan in het rapport. Zo heeft de coronapandemie meer vrouwelijke ondernemers aangespoord in actie te komen, creatief te worden en bij te dragen aan het maatschappelijke belang. Vrouwen hebben een groot aanpassingsvermogen laten zien in het bedrijfsleven. Bijna de helft van de vrouwelijke werknemers en ondernemers in Spanje is bijvoorbeeld overgestapt op een digitaal bedrijfsmodel.

De omvang van de digitale kloof tussen mannen en vrouwen was al jarenlang nagenoeg hetzelfde en de pandemie zorgde voor een enorme vooruitgang in het voordeel van vrouwen. Covid-19 was voor vrouwen het moment om zich te verdiepen in de digitale wereld waardoor deze kloof kleiner is geworden. Vrouwen gaven aan zich te laten inspireren door machtige vrouwelijke leiders zoals Angela Merkel van Duitsland in hun aanpak van het coronavirus.

Dit vind je misschien ook leuk