
Alleen in Frankrijk en Italië is de gemiddelde uitstoot per voertuig nog lager dan in Spanje. Met een gemiddelde CO2-uitstoot van de geregistreerde voertuigen van 110,2 gram CO2 per kilometer neemt Spanje een derde plek in van alle landen van de Europese Unie. Dit emissieniveau betekent ook een vermindering van de CO2-uitstoot van 8,7 procent in vergelijking met 2019. Deze cijfers publiceerde organisatie Anfac van autofabrikanten.
Europa stelt emissiegrens vast
In 2020 is door de Europese Unie een emissiegrens van 95 gram CO2/km vastgesteld en vanaf dit jaar worden autofabrikanten beboet als de auto’s die zij verkopen deze grens overschrijden. Verschillende autofabrikanten hebben naar aanleiding van deze regel al enkele modellen vernieuwd omdat de boetes behoorlijk hoog kunnen oplopen. Voor elke gram uitstoot extra, betaalt de fabrikant 95 euro.
Frankrijk en Italië bovenaan Europese landen
Zoals gezegd zijn er twee Europese landen met een lagere uitstoot uit voertuigen dan Spanje. In Frankrijk is de uitstoot vastgesteld op 97 gram CO2/km in 2020 wat een vermindering van 13 procent betekent ten opzichte van 2019. Ook Italië is het gelukt om de uitstoot met 9,1 procent te verminderen en vlak boven Spanje uit te komen op 108,3 gram CO2/km. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk staan respectievelijk op de vierde en vijfde plek.
Om te voldoen aan de emissienormen, investeerden autofabrikanten de afgelopen jaren miljarden euro’s om meer elektrische voertuigen te maken of voertuigen met een veel lagere CO2-uitstoot. Veel Europese landen is het daardoor gelukt om de CO2-uitstoot uit voertuigen behoorlijk terug te dringen.
Europa gaat nog verder met terugdringen CO2-uitstoot
Toch heeft de Europese Commissie in september 2020 voorgesteld om de uitstoot van auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen vanaf 2030 nog eens met de helft te verminderen van de uitstoot die in 2021 wordt gemeten. Hoe de EC dit klaar gaat spelen, zal verder worden uitgewerkt in de Europese Green Deal-overeenkomst. De EC denkt hierin voornamelijk aan het aantrekkelijker maken van het kopen en rijden van elektrische auto’s.