Aantal verkeersdoden in Spanje in 2020 gedaald

door admin
Aantal verkeersdoden in Spanje in 2020 gedaald

Toch heerst er onvrede over de cijfers. Voor het eerst in 60 jaar – sinds in Spanje gegevens verzameld worden over verkeersongevallen – is het aantal verkeersdoden op de Spaanse wegen onder de 1000 gezakt. Ondanks dit historische record, dat in december al aangekondigd werd, is de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken niet tevreden over de uiteindelijke cijfers, omdat ‘we weten dat de meeste van deze doden en zwaargewonden te voorkomen waren’.

Daling mede door coronapandemie

Door de coronapandemie is het aantal verkeersbewegingen met 25 procent afgenomen, terwijl de verkeersongevallen en dodelijke slachtoffers met 21 procent gedaald is. Aan het begin van de noodtoestand (tussen 15 maart en 20 juni) is het aantal verkeerdoden gedaald met 59 procent, nadat het jaar zeer slecht begonnen was met een stijging van 8 procent ten opzichte van januari 2019.

Oorzaken dodelijke ongelukken bekend

Net als een jaar eerder, raakten veruit de meeste slachtoffers (bijna een op de twee) met hun voertuig van de weg. De meest voorkomende oorzaken hiervan zijn te hoge snelheden in combinatie met het gebruik van alcohol of drugs en het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur.

Op nummer twee van de meest voorkomende dodelijke ongevallen staat de frontale botsing. Van de dodelijke verkeersslachtoffers droeg 26 procent geen veiligheidsgordel. Dat is 4 procent meer dan het jaar ervoor. En dat terwijl er continu campagnes zijn om het gebruik van de autogordel te stimuleren. Volgens de minister zou de helft van de 125 dodelijke slachtoffers die geen gordel droegen, gered zijn als ze hem wel hadden gedragen. Aan het begin van de noodtoestand was het aantal verkeersdoden dat geen veiligheidsgordel droeg 36 procent.

Slachtoffers per voertuig

Het grootste aantal slachtoffers (430) viel te betreuren onder autobestuurders, op afstand gevolgd door 173 verongelukte motorrijders. Onder de voetgangers vielen afgelopen jaar 92 dodelijke slachtoffers en onder de chauffeurs van vrachtwagens en van bestelbussen waren respectievelijk 46 en 45 slachtoffers te betreuren. 36 verkeersdoden vielen onder de fietsers, 16 onder de brommerrijders en 1 slachtoffer kwam om bij een busongeluk. De resterende 31 slachtoffers bestuurden een ander soort voertuig.Om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in steden te verminderen, voert Spanje vanaf 11 mei 2021 een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in op eenbaanswegen in de stad.

Dit vind je misschien ook leuk