Toch heerst er onvrede over de cijfers. Voor het eerst in 60 jaar – sinds in Spanje gegevens verzameld worden over verkeersongevallen – is het aantal verkeersdoden op de Spaanse wegen onder de 1000 gezakt. Ondanks dit historische record, dat in december al aangekondigd werd, is de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken niet tevreden over de uiteindelijke cijfers, omdat ‘we weten dat de meeste van deze doden en zwaargewonden te voorkomen waren’.

Daling mede door coronapandemie

Door de coronapandemie is het aantal verkeersbewegingen met 25 procent afgenomen, terwijl de verkeersongevallen en dodelijke slachtoffers met 21 procent gedaald is. Aan het begin van de noodtoestand (tussen 15 maart en 20 juni) is het aantal verkeerdoden gedaald met 59 procent, nadat het jaar zeer slecht begonnen was met een stijging van 8 procent ten opzichte van januari 2019.

Oorzaken dodelijke ongelukken bekend

Net als een jaar eerder, raakten veruit de meeste slachtoffers (bijna een op de twee) met hun voertuig van de weg. De meest voorkomende oorzaken hiervan zijn te hoge snelheden in combinatie met het gebruik van alcohol of drugs en het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur.

Op nummer twee van de meest voorkomende dodelijke ongevallen staat de frontale botsing. Van de dodelijke verkeersslachtoffers droeg 26 procent geen veiligheidsgordel. Dat is 4 procent meer dan het jaar ervoor. En dat terwijl er continu campagnes zijn om het gebruik van de autogordel te stimuleren. Volgens de minister zou de helft van de 125 dodelijke slachtoffers die geen gordel droegen, gered zijn als ze hem wel hadden gedragen. Aan het begin van de noodtoestand was het aantal verkeersdoden dat geen veiligheidsgordel droeg 36 procent.

Slachtoffers per voertuig

Het grootste aantal slachtoffers (430) viel te betreuren onder autobestuurders, op afstand gevolgd door 173 verongelukte motorrijders. Onder de voetgangers vielen afgelopen jaar 92 dodelijke slachtoffers en onder de chauffeurs van vrachtwagens en van bestelbussen waren respectievelijk 46 en 45 slachtoffers te betreuren. 36 verkeersdoden vielen onder de fietsers, 16 onder de brommerrijders en 1 slachtoffer kwam om bij een busongeluk. De resterende 31 slachtoffers bestuurden een ander soort voertuig.Om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in steden te verminderen, voert Spanje vanaf 11 mei 2021 een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in op eenbaanswegen in de stad.

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op donderdag 28 januari 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ALGEMEEN

Aantal verkeersdoden in Spanje in 2020 gedaald

Uitgegeven: woensdag 13 januari 2021 10:18
Laatst gewijzigd: woensdag 13 januari 2021 10:18

MADRID - In 2020 telde Spanje 21 procent minder verkeersdoden dan het jaar ervoor. In totaal kwamen het afgelopen jaar 870 mensen in het verkeer om het leven. Op 59 dagen viel er geen enkel dodelijk verkeersslachtoffer.

ongeluk
© inspanje.nl

Toch heerst er onvrede over de cijfers. Voor het eerst in 60 jaar – sinds in Spanje gegevens verzameld worden over verkeersongevallen – is het aantal verkeersdoden op de Spaanse wegen onder de 1000 gezakt. Ondanks dit historische record, dat in december al aangekondigd werd, is de Spaanse minister van Binnenlandse Zaken niet tevreden over de uiteindelijke cijfers, omdat ‘we weten dat de meeste van deze doden en zwaargewonden te voorkomen waren’.

ADVERTENTIE

Daling mede door coronapandemie

Door de coronapandemie is het aantal verkeersbewegingen met 25 procent afgenomen, terwijl de verkeersongevallen en dodelijke slachtoffers met 21 procent gedaald is. Aan het begin van de noodtoestand (tussen 15 maart en 20 juni) is het aantal verkeerdoden gedaald met 59 procent, nadat het jaar zeer slecht begonnen was met een stijging van 8 procent ten opzichte van januari 2019.

Oorzaken dodelijke ongelukken bekend

Net als een jaar eerder, raakten veruit de meeste slachtoffers (bijna een op de twee) met hun voertuig van de weg. De meest voorkomende oorzaken hiervan zijn te hoge snelheden in combinatie met het gebruik van alcohol of drugs en het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur.

Op nummer twee van de meest voorkomende dodelijke ongevallen staat de frontale botsing. Van de dodelijke verkeersslachtoffers droeg 26 procent geen veiligheidsgordel. Dat is 4 procent meer dan het jaar ervoor. En dat terwijl er continu campagnes zijn om het gebruik van de autogordel te stimuleren. Volgens de minister zou de helft van de 125 dodelijke slachtoffers die geen gordel droegen, gered zijn als ze hem wel hadden gedragen. Aan het begin van de noodtoestand was het aantal verkeersdoden dat geen veiligheidsgordel droeg 36 procent.

Slachtoffers per voertuig

Het grootste aantal slachtoffers (430) viel te betreuren onder autobestuurders, op afstand gevolgd door 173 verongelukte motorrijders. Onder de voetgangers vielen afgelopen jaar 92 dodelijke slachtoffers en onder de chauffeurs van vrachtwagens en van bestelbussen waren respectievelijk 46 en 45 slachtoffers te betreuren. 36 verkeersdoden vielen onder de fietsers, 16 onder de brommerrijders en 1 slachtoffer kwam om bij een busongeluk. De resterende 31 slachtoffers bestuurden een ander soort voertuig.Om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in steden te verminderen, voert Spanje vanaf 11 mei 2021 een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in op eenbaanswegen in de stad.

© Linda Cohen
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Algemeen Nieuws

  • Spaanse regio’s moeten stoppen met vaccineren tegen Covid-19 door tekort
  • Nieuwe ministers Spanje ingezworen door Spaanse koning
  • Inwoners Granada vluchten massaal hun huis uit na nieuwe aardbevingen
  • Spaans moederbedrijf van Zara sluit 1.200 winkels wereldwijd
  • Vanaf juni voor vijf euro met de AVE door Spanje treinen
  • Spanjaarden van alle Europeanen meest aangekomen in coronatijd
  • Extreem weer in Spanje kost jaarlijks bijna 700 mensenlevens
  • Spaanse Minister van Volksgezondheid stapt op
  • Planten en dieren nationaal park Doñana in gevaar door menselijk handelen
  • Zelfmoord groot taboe in Spanje
  • Grote toename van aankomsten Duitse privéjets op Mallorca en Ibiza
  • Galicië sluit horeca en overige nieuwe regionale maatregelen
  • Spaanse badmintonster Carolina Marin wint Thailand Open
  • EU wil reizen tussen lidstaten 'krachtig ontmoedigen'
  • Spanje investeert miljoenen in onderzoek naar kweekvlees
  • Madrid zet drones in voor handhaven nieuwe maatregelen
  • Coronapandemie stort bijna miljoen meer Spanjaarden in armoede
  • Druk op ziekenhuizen in Catalonië neemt toe maar covid-curve daalt
  • Spanje binnen twee weken van hoogste naar laagste energietarief van Europa
  • Verdere beperking samenkomsten in regio Valencia
  • Verdeeldheid in Malaga over bouw omstreden wolkenkrabber
  • Migrantenstroom Canarische Eilanden zorgt voor toenemende spanningen
  • Verslechterende situatie Spanje dwingt regio's tot extra coronamaatregelen
  • ‘Catalanen worden gedwongen te kiezen tussen stemmen en gezondheid’
  • Website voor meest actuele informatie over Covid-19 vaccinatieproces Spanje

Algemeen

Ondanks alle reisberperkingen om de coronapandemie te beteugelen, willen Duitsers blijven reizen. Dit blijkt uit een enorme toename van aankomsten van Duitse privéjets op de eilanden Mallorca en Ibiza afgelopen december.

Top 5 Meest gelezen

  1. Spaans moederbedrijf van Zara sluit 1.200 winkels wereldwijd
  2. Spaanse regio’s moeten stoppen met vaccineren tegen Covid-19 door tekort
  3. Vanaf juni voor vijf euro met de AVE door Spanje treinen
  4. Galicië sluit horeca en overige nieuwe regionale maatregelen
  5. Spaans antiviraal medicijn veelbelovend voor behandeling covid-19

Algemeen

Als gevolg van het epidemiologisch verloop in Spanje hebben autonome regio’s de coronamaatregelen aangescherpt. In Galicië bijvoorbeeld zijn vanaf woensdag alle bars en restaurants voor drie weken gesloten en gaan niet-essentiële winkels om 18:00 dicht.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS