Gaat horeca Spanje over op dynamische prijzen?

door admin
Gaat horeca Spanje over op dynamische prijzen?

Zo kan het zijn dat een heerlijke cappuccino op zaterdag duurder is dan hetzelfde kopje op maandag. Of dat een gerecht ’s avonds duurder is dan hetzelfde gerecht tussen de middag.

Spaanse horeca getriggerd door dynamische prijzen

Op dit moment is dit concept nog pril in Spanje maar bronnen uit de horecasector bevestigen aan het Spaanse persbureau EFE dat veel horeca-eigenaren interesse hebben in deze manier van zaken doen. Digitalisering is bij deze ‘dynamische prijzen’ van groot belang want horecazaken gaan in dit geval werken met digitale kaarten die bijvoorbeeld te bekijken zijn door het scannen van een QR-code.

Kracht van kunstmatige intelligentie en algoritmes

Achter deze techniek zit een algoritme verborgen dat aan de hand van kunstmatige intelligentie bepaalt welke prijs te tonen. Ook kunnen horeca-eigenaren ervoor kiezen om bepaalde gerechten zichtbaarder te maken op basis van voorraad of omdat een gerecht sneller te bereiden is. Dit principe dateert al uit de jaren ’80 bij luchtvaartmaatschappijen en werd overgenomen door hotels, autoverhuur en sinds enkele jaren de Uber.

Keten Madrid maakt meer winst na invoeren dynamische prijzen

De eerste keten in Spanje die hier in 2020 is gaan experimenteren is Grupo Arzábal in Madrid. Hoewel horeca-eigenaren vooral negatieve reacties vrezen van klanten, kan deze keten met diverse restaurants zeggen dat er sinds de invoering van dynamische prijzen 30 procent meer winst is behaald. Bedrijven die de technieken hierachter aanbieden, praten momenteel ook met thuisbezorgservices en internationale giganten zoals McDonalds.

Ideale moment voor Spaanse horeca

Deskundigen vanuit de horecasector spreken van het ideale moment om het nieuwe systeem voor prijsstelling in te voeren in Spanje. De horeca heeft het moeilijk sinds de coronapandemie en vakbonden vertellen dat deze sector al jaren achterloopt op het gebied van digitalisering en het online bedienen van klanten. Deze techniek helpt horecazaken niet alleen sneller afrekenen, maar ook meer inzicht krijgen in de behoeftes van klanten, hierop in te springen en uiteindelijk ook meer winst te behalen.

Dit vind je misschien ook leuk