Spanje krijgt hogesnelheidstrein in Frankrijk maar niet voor elkaar

door admin
Spanje krijgt hogesnelheidstrein in Frankrijk maar niet voor elkaar

Al maandenlang dringen zowel Renfe’s president-directeur Isaías Táboas als het ministerie van Transport er bij buurland Frankrijk op aan ook voor Spanje de weg vrij te maken voor een hogesnelheidstraject. Nu de Franse Ouigo al tegen scherpe prijzen over het Spaanse spoornet raast, onderneemt Spanje verdere stappen om eveneens gebruik te kunnen maken van de Franse infrastructuur. 

Oproep tot openstelling

Zo heeft Renfe Parijs de Franse toezichthouder Autorité de Régulation des Transports (ART) gevraagd toe te zien op het nakomen van de regels die zijn opgesteld door de Europese Comissie. De ART noemt zichzelf onafhankelijk en is in 2009 opgericht om toezicht te houden op de concurrentie bij de openstelling van Europese spoorwegmarkt. Ook heeft minister José Luis Ábalos van Transport zijn Franse ambtgenoot Jean-Baptiste Djebbari en Eurocommissaris voor Transport Dina Valean in een brief laten weten dat Spanje de liberalisering van het Europese spoor in alle openheid ten uitvoer brengt en de SNCF alles in huis heeft om datzelfde te doen. 

Renfe beklaagt zich over het gemis aan informatie over de Franse infrastructuur, over de technische specificaties waaraan de signaleringsapparatuur moet voldoen, de belemmering om tests uit te voeren en het gemis aan technische ondersteuning; allemaal essentiële zaken voor het verkrijgen van de benodigde certificering en goedkeuringen om het Franse spoornet te kunnen betreden.  

Frankrijk cruciaal voor Spanje 

Geografisch gezien is het Franse spoornet voor Renfe cruciaal om ook de rest van de Europese landen met een Spaanse hogesnelheidstrein te kunnen bedienen. Omgekeerd heeft de liberalisering van het spoor er voor Frankrijk niet voor gezorgd dat ook andere landen dan Spanje aanspraak willen maken op het nationale spoornet. 

Franse Ouigo in volle gang

Frankrijk is daarentegen met de Ouigo sinds afgelopen maandag al operationeel op het traject Madrid-Barcelona en start in de nabije toekomst ook met trajecten van Madrid naar het oosten en het zuiden van het land. Voor een ticket Madrid-Barcelona met tussenstops in Zaragoza en Tarragona geldt een vanaf-prijs van 9 euro, een ticket voor kinderen tussen de 4 en 13 jaar kost 5 euro. Ouigo España heeft laten weten rond de 600 miljoen euro te hebben geïnvesteerd in de aanschaf van 14 treinen en 1.300 arbeidsplaatsen te hebben gecreëerd, waarvan 98 procent vaste contracten die zeker voor de helft bestemd zijn voor vrouwelijke werknemers. 

AVE niet voor 2024 naar Parijs

Renfe wil al sinds 2019 starten met treindiensten van Marseille en Montpellier naar Lyon om daarna uit te breiden met een traject naar de Franse hoofdstad Parijs. Gepland was om deze diensten in 2023 operationeel te hebben, maar volgens de krant El País zal dit zeker niet voor 2024 het geval zijn.

Dit vind je misschien ook leuk