Fiets sinds pandemie steeds populairder in Spanje

door admin
Fiets sinds pandemie steeds populairder in Spanje

In het lijvige document waarin de fietsstrategie is uitgewerkt, zijn 128 verschillende actiepunten opgenomen om de transitie naar ongemotoriseerde mobiliteit in Spanje te stimuleren. Voor de coördinatie van de uitvoering van deze strategie door de verschillende overheden is zelfs een heel nieuw Algemeen Bureau voor de Fiets in het leven geroepen. Hiervoor is een startinvestering van 5 miljoen euro gedaan. 

Gebruik van de fiets laagdrempelig maken

Deze overheidsinstelling moet er onder andere voor gaan zorgen dat basisschoolleerlingen al op jonge leeftijd leren fietsen en dat zij wegwijs worden gemaakt in het verkeer. Voor dit verkeersonderwijs neemt Spanje een voorbeeld aan landen als Nederland, Duitsland en Denemarken. In Nederland leggen alle leerlingen op de basisschool in groep 7 of 8 een verkeersexamen af.

Ook komt er een fietspadennetwerk tussen de verschillende steden en moeten nieuwe gebouwen verplicht voorzien zijn van een fietsenstalling. Werkgevers kunnen met de invoering van het plan gebruikmaken van een gunstige fiscale regeling als zij hun werknemers voorzien van een fiets voor het woonwerkverkeer. 

Ingrijpende verandering huidige stadsverkeer

Het ministerie van Transport beoogt met het fietsplan het huidige verkeer binnen de Spaanse steden ingrijpend te veranderen. De meeste verplaatsingen moeten met de fiets of te voet gaan plaatsvinden. Daarna moeten stedelingen het meest gebruik gaan maken van het openbaar vervoer en pas op de derde plaats komt het gebruik van de eigen auto.

Met het plan wil minister José Luis Ábalos de kwaliteit verbeteren van de mobiliteit, leefbaarheid, volksgezondheid en het milieu. In 2019 maakte ook de Spaanse verkeersdienst DGT al plan om het fietsgebruik in Spanje te stimuleren, maar dat bereikte de ministerraad niet en verdween ongebruik weer in de la. 

Met het verstrekken van een subsidie bij de aanschaf van een fiets wil de Spaanse overheid ook afrekenen met de ongelijkheid die er is tussen mannen en vrouwen: nu gebruikt 30 procent van de mannen ten minste één keer per week de fiets versus 15 procent van de vrouwen. 

Pandemie was impuls voor duurzame mobiliteit

In de komende dagen gaat de eerste overheidscampagne van start waarin het gebruik van de fiets wordt gepromoot. Aan die campagne hebben zeven Spaanse ministeries hun medewerking verleend. In 2020 zat de populariteit van de fiets al aardig in lift: in het pandemiejaar werden er twee keer zoveel fietsen als auto’s verkocht in Spanje. Meer dan 700 duizend Spanjaarden kozen vorig jaar voor een eigen fiets, 370 duizend kozen voor een elektrische step. Dat betekent dat meer dan een miljoen mensen in Spanje in 2020 overgingen op duurzame mobiliteit. 

Dit vind je misschien ook leuk