Mogelijke oplossing tegen uitzetting rails bij warm weer in Spanje

door admin
Mogelijke oplossing tegen uitzetting rails bij warm weer in Spanje

Het experiment wordt uitgevoerd in de provincie Albacete, om precies te zijn op de spoorlijn tussen Chinchilla de Montearagón en Cartagena, op het traject tussen Pozo Cañada en Navajuelos. De rails worden wit geverfd met zogenaamde ‘Ice Paint’, een opvallende witte verf die dusdanig is samengesteld dat het een extra isolerende en duurzame werking heeft. De witte kleur neemt minder zonnewarmte op, waardoor de rails minder heet worden op extreem warme dagen en daarmee minder snel zullen vervormen door de hitte. Door uitzetting en vervorming van de rails wordt de kans groter dan treinen ontsporen. Dat moet met deze maatregel voorkomen worden.

Uitgebreide metingen

Gedurende drie weken voert Adif metingen uit waarbij de weersomstandigheden (temperatuur, wind, vocht) en het temperatuurverschil tussen de behandelde en onbehandelde rails geanalyseerd worden. Afhankelijk van de uitkomsten van de proef, zal het bedrijf deze maatregel verder uitbreiden naar de rest van het spoorwegnet in Spanje.

Europese interesse

Spanje is niet het enige Europese land waar de Ice Paint getest wordt. Onder andere in Zwitserland, waar de Ice Paint ontwikkeld is, worden soortgelijke proeven gedaan. In Italië, waar vergelijkbare weersomstandigheden zijn als in Spanje, wordt deze techniek al jaren toegepast. Volgens de verffabrikant kan de temperatuur tussen behandelde en onbehandelde rails 15 graden schelen.

Dit vind je misschien ook leuk