Nieuw vliegtuig kan Madrid met Australië verbinden zonder tussenstop

door admin
Nieuw vliegtuig kan Madrid met Australië verbinden zonder tussenstop

Het hoofddoel van de wereldwijde luchtvaartindustrie is de ontwikkeling van steeds duurzamere vliegtuigen. Het beste zou zijn er een te ontwikkelen die geen enkel vervuilend gas uitstoot bij zijn dagelijkse activiteiten. Airbus, een bedrijf met een grote participatie in Spanje, heeft projecten met betrekking tot emissievrije vliegtuigen op basis van waterstofbrandstofcellen. Maar er zijn ook projecten die het traditionele ontwerp heroverwegen en kiezen voor originele opties, zoals het drievleugelige vliegtuig dat het Amerikaanse bedrijf SE Aeronautics presenteerde. 

De meeste vliegtuigen hebben één paar vleugels. Een aan elke kant van de romp en min of meer gecentreerd, afhankelijk van de positie van de motoren. 

SE Aeronautics – een in Alabama gevestigde start-up – schrijft in een begeleidende brief ter presentatie van het nieuwe type vliegtuig; “Onze innovatieve technologie en het nieuwe ontwerp van het vliegtuig zullen het brandstofverbruik met 70% en de CO2-uitstoot met 80% verminderen”. 

Drie paar vleugels

Het ontwerp van SE Aeronautics probeert te breken met alles wat in de wereld van de huidige luchtvaartindustrie is gevestigd. “Het resulteert in korte starts en landingen en extreem lange vluchten”, zegt Lloyd Weaver, hoofdingenieur bij SE Aeronautics. De starts zijn zo kort dat het bedrijf aankondigt dat ze in iets minder dan 500 meter kunnen worden gedaan.

Het eerste prototype van het bedrijf met de 3 paar vleugels, heet SE200. Het model heeft een totale lengte van 42 meter, een spanwijdte van 35 meter, een dubbel intern gangpad en een enkele motor op de start met verticale V-stabilisatoren. Het zijn specificaties die het geschikt maken voor vliegtuigen die een zeer lange afstand moeten overbruggen en voor lijnen met een lage dichtheid. 

De SE200 zal ruimte hebben om 264 reizigers te vervoeren met een snelheid van Mach 0,9 – iets hoger dan de huidige conventionele vliegtuigen en op een kruishoogte van 15.240 meter, ruim boven de huidige resterende commerciële vliegtuigen die op de 12.000 meter blijven.

Lange afstand zonder stop

De specificatie die echt het verschil zou kunnen maken, is de autonomie van het toestel. Het kan bijna 17.000 kilometer afleggen zonder een enkele stop om te tanken. Dit cijfer plaatst de SE200 tussen de vliegtuigen met de grootste straal ter wereld, alleen overtroffen door zwaargewichten zoals de Boeing 777-200LR (Long Range) die 17.370 kilometer kan vliegen of de Airbus A350-900 ULR (Ultra Long Range) met 18.000 kilometer.

In tegenstelling tot zijn meer directe concurrenten slaat de SE200 geen brandstof op in de vleugels. Omdat het een totaal innovatief ontwerp heeft met hele slanke vleugels, hebben de ingenieurs ervoor gekozen om de brandstof op te nemen in zelfsluitende blazen in het bovenste deel van de romp. Hierdoor kan hij bij een noodlanding ook – langer – op het water drijven.

Op dit moment heeft het bedrijf de vlucht of de bouw van een prototype of de verwachte datum ervoor niet aangekondigd.

Dit vind je misschien ook leuk