Minder treinen tussen Malaga en Fuengirola door gebrek aan machinisten

door admin
Minder treinen tussen Malaga en Fuengirola door gebrek aan machinisten

Met dit scenario als decor roept de vakbond CGT in Málaga op tot een staking op zondag 15 augustus om 12 uur die zal beginnen bij het treinstation in de stad. Men eist dat Renfe meer personeel aanneemt tegen betere arbeidsvoorwaarden. Door de staking zullen vandaag opnieuw 16 treinen moeten worden geschrapt. 

Volgens Renfe rijdt het merendeel van de treinen van de Cercanías-dienst (korte afstandstreinen) normaal. De gedupeerde passagiers hoeven alleen maar op de volgende trein te wachten. Dit levert in het slechtste van de gevallen slechts 20 minuten vertraging op. 

In dit verband betreurt Renfe de incidenten die zich hebben voorgedaan toen sommige passagiers bij de loketten verhaal kwamen halen. 

Vroeg in de ochtend werden ‘om technische redenen’ de volgende treinen geschrapt: 

Treinen vanaf station Málaga Centro Alameda om 11:30, 13:10, 14:50, 16:30, 18:50 en 20:30 uur. En met vertrek uit Fuengirola de treinen van 12:30, 14:00, 15:40, 17:20, 19:40 en 21:20 uur. Daarnaast worden de 8 treinen naar Álora niet aangevuld en zes anderen reden niet.

Rond 11:45 uur ontstond er enige chaos in het station Maria Zambrano in Málaga-stad. Gestresste passagiers, veelal met koffers, kwamen verhaal halen en belandden tegelijk op de perrons. Iets wat niet heel handig is in een epidemiologische situatie.

Uiteindelijk zegt vakbond CGT dat in de afgelopen 4 dagen 56 treinen van Cercanías zijn geschrapt. Opgeteld bij die van donderdag komt het totaal op 28. 

‘Met de noodsituatie op de lokale spoorwegen in het achterhoofd blijven we vanuit CGT druk uitoefenen om de samenleving op de hoogte te brengen van de zware inbreuk op de mobiliteitsrechten van de burgers in de provincie die zich nu voordoet’. Daarom zal de staking duren van zondag tot komende dinsdag na de puente. 

Men eist betere arbeidsvoorwaarden van Renfe, zodat alle mobiliteitsbehoeften kunnen worden voldaan. Er moeten meer professionals komen om de hoeveelheid werk die er op dit moment al is, aan te kunnen. Bovendien is men tegen het privatiseren van het station in Álora en moeten onmiddellijk alle treinen van Cercanías en ook die van de middellange afstand en de AVE, in de provincie weer worden ingezet.

Dit vind je misschien ook leuk