De meest voorkomende klachten en ergernissen over autohuur in Spanje

door admin
De meest voorkomende klachten en ergernissen over autohuur in Spanje

Redenen voor de klachten zijn onjuiste of onterechte tarieven, de ‘verplichting’ om de basisverzekering uit te breiden, onterechte kosten achteraf in rekening brengen of een gebrek aan informatie.

De oneigenlijke of onrechtmatige kosten vloeien voort uit vermeende schade die niet is vastgesteld bij de teruggave van het voertuig, een rekening van meer dan 30 euro voor de tankservice -bovenop de kosten voor de brandstof zelf- of extra schoonmaakkosten. Ander punt van ergenernis bij de consumenten is de verplichting om de dekking van de verplichte basisverzekering uit te breiden wanneer deze met een debetkaart in plaats van met een creditkaart moet worden afgesloten. 

Klachten

Vaak blijft de werknemer van het verhuurbedrijf bij de bestuurder hameren op de risico’s bij een ongeval. Zijn doel is om de huurder te laten betalen voor eventuele wegenwachtdiensten of te laten kiezen voor de duurdere allriskverzekering.

Gebrek aan informatie is een andere veel voorkomende klacht. Volledige informatie over het contract, met inbegrip van alle clausules en uitzonderingen, wordt zelden opgenomen in de orderbon of aangeboden tijdens het aankoopproces, waardoor de gebruiker gedwongen wordt deze op de website van het bedrijf te zoeken.

Top twee 

Volgens de OCU hebben de meeste autoverhuurbedrijven met dit soort problemen te kampen, hoewel Gold Car en Sixt Rent eruit springen met het aantal klachten. De consumentenorganisatie spoort consumenten aan een klacht in te dienen bij klachten en herinnert hen eraan dat zij naar de rechter kunnen stappen. Als het gevorderde bedrag minder dan 2.000 euro bedraagt, hoeven zijn geen advocaat in de arm te nemen.

Tips

De OCU herinnert eraan dat bij het ophalen van de auto ‘het van vitaal belang’ is om de carrosserie van de auto te controleren en bij het terugbrengen van de auto de werknemer te vergezellen bij de inspectie van het voertuig. Vraag ook altijd om een document waaruit blijkt hoeveel benzine er in de tank zit en dat de auto vrij is van zichtbare schade.

Dit vind je misschien ook leuk