Renfe-stakingen zorgen voor chaos en grillige toestanden op stations Spanje

door admin
Renfe-stakingen zorgen voor chaos en grillige toestanden op stations Spanje

Vanaf donderdag 30 september legt Renfe het werk gedeeltelijk neer. De aangekondigde stakingen, die vooral de dienstregeling van de Cercanías (forensentreinen) treffen, vindt op verschillende dagen tot en met 12 oktober plaats.

Chaos en grillige toestanden op Spaanse stations

Hoewel de stakingen vooraf waren aangekondigd, hebben ze de eerste dagen al op diverse plekken in Spanje geleid tot chaotische toestanden. Treinen vallen uit met als gevolg vertragingen van meer dan een uur en overvolle stations en treinen waarbij de sociale afstand verre van gerespecteerd kan worden. De Spaanse nieuwssite Voz Populí schrijft op dinsdag over de vele protesten en soms zelfs gewelddadige incidenten die er ontstaan als gevolg van de stakingen.

Machinisten houden zich niet aan minimale dienstregeling

De situatie is vooral grimmig en chaotisch te noemen in steden als Barcelona, Valencia en de stations Atocha en Chamartín in Madrid. De oorzaak van de grimmig sfeer is dat machinisten zich volgens passagiers niet houden aan de aangekondigde minimale dienstregeling. Tijdens spitsuren beloofde Renfe een minimale regeling van 75 procent, daarbuiten zou ongeveer de helft van de gebruikelijke dienstregeling uitgevoerd worden.

Op enkele stations ontstaan er dan ook gevaarlijke situaties waarbij machinisten worden uitgescholden en bedreigd omdat ze niet de beloofde ritten rijden. Op Twitter zijn er inmiddels meerdere reizigers die beelden hebben gemaakt van deze gevaarlijke situaties.

Machinisten staken uit ongenoegen over reorganisatie Renfe

De staking is een gevolg van de oproep van machinistenvakbond Semaf die zijn werknemers heeft opgeroepen te staken uit ongenoegen over de verdwenen banen en dienstverlening en druk uit te oefenen op de uitvoering van het voorgenomen werkgelegenheidsplan. Volgens Semaf heeft Renfe de pandemie gebruikt om treindiensten te schrappen en een aanzienlijk deel van het personeel te kunnen ontslaan.

Dit vind je misschien ook leuk