Kletskassa-idee in Nederland succesvol als anti-stresskassa in Spanje?

door admin
Kletskassa-idee in Nederland succesvol als anti-stresskassa in Spanje?

Cultuurverschil en winst lijken bepalende factoren voor een mogelijk succes van de anti-stresskassa in Spanje, een idee om mensen die het fijn vinden om rustig een kletspraatje met de kassamedewerker te kunnen maken, tegemoet te komen, zonder dat ongeduldig op en neer huppende mensen achter hen in de rij roet in het eten gooien.

Het streven om alle ballen hoog te houden, elk vrij moment vol te plannen met ‘nuttige’ dingen en alles uit het leven te willen halen, brengt een hoop stress met zich mee. Ook het doen van de boodschappen is een van die dingen die mensen het liefst zo snel mogelijk van hun to-do-lijstje afstrepen.

Concepten om snel boodschappen te doen

Om zo snel mogelijk boodschappen te kunnen doen, ontwikkelen supermarktketens in diverse landen al concepten zoals de scan & go kassa’s of het online bestellen van de boodschappen om ze vervolgens bij een pick-up-point op te halen. Dat stress slecht voor je is, mag geen nieuws zijn. Specialisten blijven voortdurend de nadelen van langdurige blootstelling aan stress herhalen.

Nederland creëert bewust rijen voor de kassa

Een concept dat ook in Spanje is opgemerkt is de invoering van ‘de kletskassa’ in Nederland om eenzame klanten tegemoet te komen; kassa’s waar bewust rijen ontstaan om het winkelend publiek de gelegenheid te geven rustig een praatje te maken met de kassamedewerker. De Jumbo opende afgelopen september in ruim 200 filialen in Nederland kletskassa’s, welke voornamelijk zijn bedoeld voor mensen die zich eenzaam voelen en behoefte hebben aan contact.

Spanje vindt zelfde concept interessant maar met ander doel

Bijzonder om te zien is dat Spanje dit concept ook interessant vindt, maar wel op een andere manier benadert: Nederland voert de langzame kassa in voor eenzame mensen terwijl Spaanse ketens dit concept eerder zouden gebruiken om klanten een kans te geven zich te kunnen ontladen en even kunnen ontsnappen aan hun stressvolle en drukke leven.

De Spaanse nieuwssite Malagahoy.es schrijft dat deskundigen dit model juist voor Spanje een goed idee vinden aangezien de Spanjaarden niet alleen een druk leven hebben, maar ook omdat ze erom bekend staan veel te praten en graag sociaal bezig zijn.

Ergernissen voorkomen in Spaanse supermarkten

In Spanje zijn veel klanten trouw aan hun supermarkt en staan graag langer in de rij omdat ze een kassamedewerker kennen. Die vraagt dan belangstellend naar kinderen of kleinkinderen of krijgt een update over een of andere kwaal. Wanneer dit gebeurt, is er een andere groep mensen die direct geërgerd begint te zuchten omdat iemand te lang bij de kassa ‘blijft plakken’ en het verplichte boodschappen doen langer duurt dan gepland en gewenst. 

Hoe succesvol kan dit concept in Spanje worden?

Voordat dit idee in Spanje echter in praktijk kan worden gebracht laten deskundigen en directeuren van ketens eerst een berekening maken van hoe rendabel het invoeren van dit model is. Hoewel het zeer waarschijnlijk een positief effect zal hebben op de mentale gesteldheid van de klanten draait het uiteindelijk allemaal om geld.

De heersende vragen zijn bijvoorbeeld of het invoeren van zo’n concept een positief effect heeft op het uitgavenpatroon van mensen. Feit is namelijk dat wanneer een kassamedewerker meer tijd neemt voor klanten, de medewerker minder mensen per uur kan helpen. Dit zorgt voor een negatief effect op de inkomsten van een supermarkt. 

De tijd zal het leren of de drukke en sociale Spanjaarden binnenkort in de rij kunnen gaan staan voor een klets- of anti-stresskassa.

Dit vind je misschien ook leuk