Moederbedrijf Zara rekent voortaan 10 eurocent voor papieren tas in Spanje

door admin
Moederbedrijf Zara rekent voortaan 10 eurocent voor papieren tas in Spanje

Vooralsnog geldt dit alleen voor alle winkels van het modebedrijf in Spanje, maar als het experiment werkt, wil Inditex in meer winkels in Europa de papieren tasjes voor geld over de toonbank laten gaan.

Hergebruik stimuleren

Inditex, naast Zara ook bekend van onder meer de kledingzaken Pull&Bear, Massimo Dutti en Bershka, voert de kosten voor papieren zakjes volgens nieuwssite Nu.nl in om hergebruik te stimuleren onder klanten. Hoewel de papieren tasjes een kleinere ecologische voetafdruk hebben dan plastic tasjes, papier is immers biologisch afbreekbaar, geldt nog steeds dat het meenemen van een eigen tas veel beter is.

Gebaseerd op gegevens van van de website Monederosmart, kunnen bijvoorbeeld plastic rietjes er per stuk 500 jaar over doen om te ontbinden. Papieren rietjes worden in dat geval gezien als een goed alternatief voor deze rietjes, maar net als bij de tasjes geldt dat papieren rietjes na eenmalig gebruik nat zijn geworden en niet meer te recyclen. Papier is zodoende niet de beste vervanger om afval helemaal uit te bannen.

Inditex wil opbrengst doneren aan NGO’s

Zara heeft de plastic tasjes al eerder de deur uit gedaan en vervangen door papier. Nu wil het bedrijf naar eigen zeggen weer een nieuwe stap maken door ook het gebruik van papier te ontmoedigen. De opbrengsten van de verkoop van papieren tasjes wil Inditex geven aan Spaanse NGO’s die zich hard maken voor het milieu en klimaat.

Inditex is hard bezig om te vergroenen, meldt De Tijd. Het bedrijf gebruikt al enkele jaren een netwerk van lokale leveranciers. Dat betekent dat het moederbedrijf van Zara geen complex web heeft samengesteld van tussenagenten en leveranciers die over de hele wereld zijn gevestigd. Zo zijn de lijnen korter en duurzamer.

Collectief voor CO2 neutraal vervoer

Inditex maakt ook deel uit van een collectief dat tegen het jaar 2040 CO2-neutraal vervoer willen regelen voor al hun producten. Bedrijven als Amazon, Ikea, Patagonia en Unilever hebben zich verenigd in een collectief dat de naam Cargo Owners for Zero Emission Vessels (coZEV) draagt. Het collectief wil niet alleen hun eigen vervoer per schip drastisch aanpakken en CO2-neutraal maken, maar stelt ook dat wereldleiders dringend actie moeten ondernemen in het aanpakken van uitstoot van bijvoorbeeld schepen.

Zara blijft fast fashion

Ondanks alle beloften van Zara is het kopen van fast fashion nog steeds erg vervuilend. Per jaar brengt de keten 20.000 nieuwe kledingstukken in omloop. Omdat er veel kledingstukken in omloop blijven bij fast fashion, wordt ieder seizoen ook veel weggegooid. Alternatieven bij milieubewuste kopers zijn daarom bijvoorbeeld het kopen van duurdere kleding die lang meegaat of tweedehands kleding.

Dit vind je misschien ook leuk