Nog meer maatregelen om auto’s uit Spaanse steden te weren

door admin
Nog meer maatregelen om auto's uit Spaanse steden te weren

Het doel is de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 in binnensteden te verminderen. Een al bekend voorstel is het invoeren van tolheffingssystemen voor de toegang tot bepaalde zones van sommige steden. Dit is meteen het meest omstreden punt uit het plan. Ditmaal komt de Spaanse minister voor Ecologische Transitie, Teresa Ribera, ook met een voorstel voor de wijziging van de parkeertarieven.

Lage-emissie zones

De regering heeft het document ‘Richtlijnen voor het creëren van lage-emissie zones’ opgesteld in het kader van de nieuwe klimaatveranderingswet. Dit blijft weerstand oproepen vanwege de verschillende maatregelen met betrekking tot auto’s. Het ministerie heeft echter een duidelijk standpunt ingenomen wat betreft de bescherming van het milieu in stedelijke gebieden. Hierbij richt het zich op de verontreinigende emissies van vervoersmiddelen. De bedoeling is om milieuzones in het leven te roepen in gemeenten met meer dan 50.000 inwoners. Een vergelijkbaar systeem is Madrid Central, tegenwoordig Madrid 360 genoemd. Dit is een lage-emissiezone in het centrum van Madrid waar alleen voertuigen van bewoners en voertuigen met een geldige milieusticker mogen rijden.

Verhoging parkeertarieven 

Het ministerie wil een verhoging van de parkeertarieven doorvoeren. Daarnaast wordt het invoeren van een jaarlijkse heffing of belasting overwogen, waarbij de kosten afhankelijk zijn van de uitstoot van het voertuig en of de eigenaar wel of niet woonachtig is in het beperkingsgebied.

Ontmoedigingsbeleid om met auto naar stad te komen

Verder wordt de parkeertijd in de betreffende zones beperkt tot maximaal een of twee uur. De maatregelen moeten de automobilist ontmoedigen naar de stad te komen en het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. In het document wordt zelfs gesproken over “het niet toestaan van het gebruik van een personenwagen voor het dagelijkse pendelverkeer van huis naar werk of school”.

Investeren in duurzame infrastructuur

Kortom, het is een plan om de meest vervuilende voertuigen uit de stad te verbannen en tegelijkertijd een flink bedrag voor de staatskas en gemeentekas op te halen. Die extra inkomsten wil de Spaanse regering investeren in een duurzaam vervoersnetwerk dat de mobiliteitsproblemen in de grote steden voorgoed moet doen verdwijnen.

Dit vind je misschien ook leuk