INSpanje.nl

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op dinsdag 30 mei 2023
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • Linked In LinkedIN
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ALGEMEEN

Maximaal 3 minuten wachten bij telefonische klantenservice in Spanje

Uitgegeven: vrijdag 3 juni 2022 12:14
Laatst gewijzigd: vrijdag 3 juni 2022 12:16

MADRID - De ergernis ontstaat door ervaring vaak al bij voorbaat: je moet een klantenservice bellen van een of andere instantie of bedrijf en weet al dat het je tijd gaat kosten. De vraag is vaak ook of het je überhaupt gaat lukken een mens van vlees en bloed aan de lijn te

902-nummers
© Stock

Daar wil de Spaanse overheid nu iets aan doen. Het idee is de wachttijd voor de telefonische klantenservice tot 3 minuten te beperken. Hiertoe heeft de ministerraad op voorstel van het ministerie van Consumentenzaken het wetsontwerp goedgekeurd om de klantenservice van bedrijven te reguleren. Met dit wetsontwerp moet de wachttijd voor telefonische assistentie bij informatiediensten, claim- en aftermarket worden beperkt. 

ADVERTENTIE

De bedrijven, zoals uiteengezet door de minister Garzón van Consumentenzaken "zullen aan het einde van het jaar moeten aantonen dat 95% van de oproepen die ze hebben beantwoord binnen die drie minuten vallen". De grote vraag is natuurlijk hoe het ministerie hierop denkt te gaan handhaven. 

"De oneindige wachttijden die frustratie en ongeduld veroorzaken en die er uiteindelijk toe leiden dat de persoon opgeeft, zijn voorbij", benadrukte de minister. Volgens Garzón zijn de maatregelen hoognodig ‘omdat veel te veel bedrijven bureaucratische labyrinten creëren om u ervan te weerhouden uw recht op service uit te oefenen’.

De wet, die van invloed is op alle nutsbedrijven en andere bedrijven met meer dan 250 werknemers of een omzet van 50 miljoen euro of hoger, verkort ook de maximale tijd om algemene claims op te lossen van dertig tot vijftien werkdagen. Bovendien kunnen autonome gemeenschappen deze periode verkorten. 

Binnen 2 uur antwoord van nutsbedrijven

Evenzo moeten de nutsbedrijven die basisvoorzieningen leveren (elektriciteit, water, gas...) binnen 2 uur de klant informeren over de oorzaak van het incident en eveneens binnen die 2 uur een inschatting kunnen geven van hoelang het duurt voordat het incident is opgelost.

Recht om een persoon te spreken

Bovendien hebben consumenten bij alle bedrijven het recht om te spreken met een mens van vlees en bloed als ze dat willen in plaats van dat de klantenservice wordt uitgevoerd door een robotsysteem. Een geautomatiseerde antwoordservice of een chatbot is niet meer genoeg.

Boetes

Voldoen bedrijven niet aan de nieuwe regels dan bestaan de lichte sancties uit boetes tot 10.000 euro en de ernstige van 10.000 tot 100.000.

Mensen die getroffen zijn door stroomuitval kunnen via deze klantenservice ook compensatie vragen of kortingen op rekeningen, bijvoorbeeld in geval van elektriciteitsmaatschappijen of telecommunicatiediensten. 

24/7 gratis klantenservice

Voor deze en andere procedures moeten bedrijven die basisdiensten en diensten van algemeen belang aanbieden, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een gratis klantenservicekanaal beschikbaar hebben.  Bovendien zullen ze geen oproepen kunnen doorschakelen naar telefoons die kosten met zich meebrengen.

© Redactie
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Algemeen Nieuws

  • PP's Ayuso behaalt overweldigende meerderheid in regio Madrid
  • Grote verkiezingswinst voor Partido Popular in regio Valencia
  • Ommekeer in Andalusië: PP wint in bijna alle provinciehoofdsteden
  • Socialisten winnen gemeenteraadsverkiezingen in Catalonië
  • Links verkiezingsdebacle leidt tot vervroegde landelijke verkiezingen in Spanje
  • Partido Popular wint autonome en lokale verkiezingen ten koste van PSOE
  • De harde werkelijkheid van Spaanse veehouders achter je glaasje melk
  • Begin juni opnieuw een DANA en koele temperaturen in Spanje
  • Orka's brengen opnieuw zeilboot bijna tot zinken bij Spanje
  • Ken jij deze 'low cost' supermarkt in Spanje al?
  • Hotels Costa Blanca weigeren klantgegevens aan politie te verstrekken
  • Benalmádena plaatst 116 opvangcentra voor zwerfkatten
  • Forse groei van toerisme voor Costa del Sol in mei
  • Spanje zet dikke streep door luxe resort bij uitgedroogd Doñana
  • Verdachte van moord in Torremolinos bekent moord op eerdere ex
  • Overstromingsmeldingssysteem Google Flood Hub nu ook in Spanje
  • Brussel waarschuwt voor hoge huurprijzen in Spanje
  • Zware overstromingen, reddingsacties en schade door DANA in Spanje
  • Toeriste springt in verboden toeristische attractie op Lanzarote
  • Man van 250 kilo uit huis vol afval gered na operatie van 7 uur
  • Nieuwe Spaanse wet komt met hoge boetes voor discriminatie
  • Nieuwe DANA trekt naar Spanje
  • Bezorgdheid op de Canarische Eilanden over opkomst van toeristenhaat
  • Spanje keurt groene energieprojecten goed ter waarde van ruim 57 miljard
  • Historisch symbool van Las Palmas de Gran Canaria verwoest door brand

Algemeen

Benalmádena plaatst 116 opvangcentra voor zwerfkatten

In Benalmádena zijn 116 opvangcentra voor zwerfkatten geplaatst. De gemeente heeft de maatregel uitgevoerd in samenwerking met een lokale dierenwelzijnsorganisatie die verantwoordelijk is voor het beheer van de kattenkolonies in de stad.

Top 5 Meest gelezen

  1. De harde werkelijkheid van Spaanse veehouders achter je glaasje melk
  2. Forse groei van toerisme voor Costa del Sol in mei
  3. Begin juni opnieuw een DANA en koele temperaturen in Spanje
  4. Socialisten winnen gemeenteraadsverkiezingen in Catalonië
  5. Orka's brengen opnieuw zeilboot bijna tot zinken bij Spanje

Algemeen

Forse groei van toerisme voor Costa del Sol in mei

De toeristische bezetting aan de Costa del Sol is fors gestegen. Dat concludeert de Vereniging van Hotelondernemers aan deze kust (Aehcos) op basis van positieve cijfers over de hotelbezetting in de maand mei.

© 2023 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS