INSpanje.nl

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op woensdag 10 augustus 2022
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook Facebook
  • Twitter Twitter
  • Linked In LinkedIN
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ALGEMEEN

Maximaal 3 minuten wachten bij telefonische klantenservice in Spanje

Uitgegeven: vrijdag 3 juni 2022 12:14
Laatst gewijzigd: vrijdag 3 juni 2022 12:16

MADRID - De ergernis ontstaat door ervaring vaak al bij voorbaat: je moet een klantenservice bellen van een of andere instantie of bedrijf en weet al dat het je tijd gaat kosten. De vraag is vaak ook of het je überhaupt gaat lukken een mens van vlees en bloed aan de lijn te

902-nummers
© Stock

Daar wil de Spaanse overheid nu iets aan doen. Het idee is de wachttijd voor de telefonische klantenservice tot 3 minuten te beperken. Hiertoe heeft de ministerraad op voorstel van het ministerie van Consumentenzaken het wetsontwerp goedgekeurd om de klantenservice van bedrijven te reguleren. Met dit wetsontwerp moet de wachttijd voor telefonische assistentie bij informatiediensten, claim- en aftermarket worden beperkt. 

ADVERTENTIE

De bedrijven, zoals uiteengezet door de minister Garzón van Consumentenzaken "zullen aan het einde van het jaar moeten aantonen dat 95% van de oproepen die ze hebben beantwoord binnen die drie minuten vallen". De grote vraag is natuurlijk hoe het ministerie hierop denkt te gaan handhaven. 

"De oneindige wachttijden die frustratie en ongeduld veroorzaken en die er uiteindelijk toe leiden dat de persoon opgeeft, zijn voorbij", benadrukte de minister. Volgens Garzón zijn de maatregelen hoognodig ‘omdat veel te veel bedrijven bureaucratische labyrinten creëren om u ervan te weerhouden uw recht op service uit te oefenen’.

De wet, die van invloed is op alle nutsbedrijven en andere bedrijven met meer dan 250 werknemers of een omzet van 50 miljoen euro of hoger, verkort ook de maximale tijd om algemene claims op te lossen van dertig tot vijftien werkdagen. Bovendien kunnen autonome gemeenschappen deze periode verkorten. 

Binnen 2 uur antwoord van nutsbedrijven

Evenzo moeten de nutsbedrijven die basisvoorzieningen leveren (elektriciteit, water, gas...) binnen 2 uur de klant informeren over de oorzaak van het incident en eveneens binnen die 2 uur een inschatting kunnen geven van hoelang het duurt voordat het incident is opgelost.

Recht om een persoon te spreken

Bovendien hebben consumenten bij alle bedrijven het recht om te spreken met een mens van vlees en bloed als ze dat willen in plaats van dat de klantenservice wordt uitgevoerd door een robotsysteem. Een geautomatiseerde antwoordservice of een chatbot is niet meer genoeg.

Boetes

Voldoen bedrijven niet aan de nieuwe regels dan bestaan de lichte sancties uit boetes tot 10.000 euro en de ernstige van 10.000 tot 100.000.

Mensen die getroffen zijn door stroomuitval kunnen via deze klantenservice ook compensatie vragen of kortingen op rekeningen, bijvoorbeeld in geval van elektriciteitsmaatschappijen of telecommunicatiediensten. 

24/7 gratis klantenservice

Voor deze en andere procedures moeten bedrijven die basisdiensten en diensten van algemeen belang aanbieden, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een gratis klantenservicekanaal beschikbaar hebben.  Bovendien zullen ze geen oproepen kunnen doorschakelen naar telefoons die kosten met zich meebrengen.

© Redactie
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Algemeen Nieuws

  • In Spaanse toeristentrekkers barsten openbare diensten uit hun voegen
  • Het andere gezicht van de Camino de Santiago
  • Laatste dag om in koelte te shoppen in Spanje
  • Boeren in Spanje: "Er zal minder eten zijn en het wordt duurder"
  • Bosbrand Zamora blijkt ergste in geschiedenis van Spanje te zijn
  • Mar Menor registreert hoogste temperatuur in geschiedenis
  • Bouw ontziltingsinstallatie in kurkdroge Axarquía eindelijk in zicht?
  • Diefstal kabel legt AVE-treinverkeer tussen Madrid en Barcelona plat
  • Hoe maak je zelf hét zomerdrankje van de Spaanse oostkust?
  • Spaanse politie waarschuwt voor praktijk tijdens de uitverkoop
  • Drie Spaanse bieren bij de 50 beste ter wereld
  • Huizenprijzen op Ibiza wijzen op "scenario van oververhitting"
  • Bosbranden in het groene noordwesten van Spanje blijven actief
  • Na dood broer wil Britse miljardair orde scheppen in Spaans vakantieoord
  • Zware regens verwacht in Catalonië op vrijdagmiddag
  • Spaanse Eerste Hulp staat op instorten
  • Nieuw incident met orka's in Spanje en schip onder Nederlandse vlag
  • Waarom is er een tekort aan ijsblokjes in de Spaanse supermarkten?
  • Tien graden warmer dan normaal in augustus in Spanje tot dinsdag
  • Brussel tekent voor aankoop van 250 miljoen Spaanse coronavaccins
  • Dit zijn de meest merkwaardige overtredingen van de verkeersregels in Spanje
  • Droogte bedreigt Andalusische olijfteelt
  • Bijna 9 miljoen voertuigen rijden rond in Spanje zonder geldige ITV keuring
  • Nieuwe app moet zeegrasvelden aan Costa Blanca beschermen
  • Prijs benzine en diesel Spanje op laagste niveau sinds mei vorig jaar

Economie

Welke zeven Spaanse bedrijven staan op de Fortune-lijst?

Het tijdschrift Fortune heeft zaterdag de nieuwe Fortune Global 500-lijst gepubliceerd. Daarin staan de 500 bedrijven met het hoogste inkomensniveau ter wereld. Hierin staan ook 7 Spaanse bedrijven.

Top 5 Meest gelezen

  1. Drie Spaanse bieren bij de 50 beste ter wereld
  2. Laatste dag om in koelte te shoppen in Spanje
  3. In Spaanse toeristentrekkers barsten openbare diensten uit hun voegen
  4. Bosbrand Zamora blijkt ergste in geschiedenis van Spanje te zijn
  5. Bosbranden in het groene noordwesten van Spanje blijven actief

Algemeen

Huizenprijzen op Ibiza wijzen op "scenario van oververhitting"

De gemiddelde prijs van huizen op Ibiza wijst op een "scenario van oververhitting", met waarden die hoger zijn dan die van de vastgoedhausse.

© 2022 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS