Eerste elektrische veerboot in Spanje gelanceerd

door admin
Eerste elektrische veerboot in Spanje gelanceerd

De emissievrije veerboot heeft lithiumbatterijen, is 82 meter lang en 15,5 breed, zal een capaciteit hebben voor 390 passagiers en 240 strekkende meter vracht (het is een passagiers- en vrachtveerboot) en zal een kruissnelheid van 14 knopen kunnen bereiken.

Cap de Barbarià ging voor het eerst te water in Astilleros Armon Vigo, waar de veerboot wordt gebouwd. Dat was tijdens de doop van het schip. Het “betekent een nieuw concept van reizen tussen Ibiza en Formentera, duurzamer en eco-efficiënter, gericht op het genieten van de reis en tegelijkertijd fundamenteel voor de levering van goederen aan Formentera”, verklaarde Adolfo Utor van Baleària.

Utor benadrukte ook dat deze elektrische boot “de meest duurzame van de vloot zal zijn”. Bovendien is het schip voorbereid om het gebruik van waterstof op experimentele basis in te bouwen.

Het is de bedoeling dat de veerboot vanaf het begin van de zomer van 2023 Ibiza en Formentera gaat verbinden in minder dan een uur tijd, met emissievrije navigatie in de havens dankzij de elektrische voortstuwing.

Aanzienlijke verbetering luchtkwaliteit

Het schip zal een energieopslagsysteem hebben, met “state-of-the-art lithiumbatterijen waarmee het een bereik van 12 uur in de haven zal hebben.” De elektrische installatie van het schip krijgt een intelligent beheersysteem om het gebruik ervan te allen tijde te optimaliseren en de efficiëntie te verbeteren.

Tijdens alle fasen van nadering, manoeuvreren, aanmeren en in de haven blijven, zal het schip geen vervuilende gassen in de atmosfeer uitstoten “en daarom – legt de rederij uit – zal het een aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit betekenen in vergelijking met schepen die momenteel actief zijn op het traject. Het schip is 82 meter lang en 15,5 meter breed en kan tot 14 knopen varen.

Prioriteit gegeven aan buitenruimtes

Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het in- en exterieurontwerp heeft prioriteit gegeven aan de buitenruimtes. Het gaat immers om een korte route met vaak mooi weer. Zo wordt het plezier van de passagiers die tussen de twee eilanden reizen benadrukt. Zo kunnen ze tijdens de reis genieten van de natuurlijke omgeving. Het bovendek biedt plek aan 390 passagiers. Daar is ook een “chill out area” uitgerust met designbanken en hangmatten en een grote bar in het midden.

Experimenteel laboratorium voor groene waterstof

Het doel van de rederij is ook om een proef te doen met het gebruik van groene waterstof, een koolstofarme energie waarmee ze al aan verschillende projecten werkt. Cap de Barbarià is derhalve voorbereid om een waterstofsysteem te kunnen installeren met een cel van 200 kilowatt. Deze opslagcapaciteit kan 24 uur worden gebruikt en levert 30% van de energie die het schip nodig heeft.

Het doel is om deze brandstof in een echt project te leren kennen en deze kennis op middellange termijn toe te passen, wanneer er een volwassener en stabieler transport- en opslagsysteem beschikbaar is dan het huidige gecomprimeerde waterstof.

Dit vind je misschien ook leuk