Vrijdag weer staking bij Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe

door admin
Vrijdag weer staking bij Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe

De vakbond overweegt nog meer stakingsdagen uit te roepen omdat Renfe weigert de eisen op te nemen in het voorakkoord. Dit is alleen afgesloten met de vakbonden CCOO, UGT, en Semaf. Renfe heeft verklaard dat de staking van vrijdag ‘gevolgen zal hebben voor de mobiliteitsbehoeften van tienduizenden burgers’. 

Minimale dienstverlening

Volgens de resolutie van het ministerie van vervoer, mobiliteit en stedelijke agenda (Mitma) is de minimale essentiële dienstverlening vastgesteld op 75% tijdens de spits op de Cercanías- de korte afstandstreinen – en 50% van de gebruikelijke dienstverlening voor de rest van de dag. 

In de Media Distancia-treinen is gemiddeld 65% van de gebruikelijke diensten vastgesteld, en in de Alta Velocidad- en Larga Distancia-treinen 72%. In Catalonië heeft de deelregering voor de korte afstandstreinen Rodalies 66% van de diensten in de spits en 33% daarbuiten vastgesteld. 

De resolutie voor minimale diensten omvat alle Media Distancia en AVE, Avlo, Alvia, Euromed en Intercity treinen die op die dag volgens hun gebruikelijke dienstregeling rijden. 

‘De vakbond CGT heeft een minderheid in de algemene ondernemingscommissie met twee vertegenwoordigers van de 13 leden (4 Semaf, 3 CCOO, 3 UGT, 2 CGT en 1 SF). CGT handhaaft de stakingen ondanks de recente ondertekening van de derde collectieve arbeidsovereenkomst van Renfe Operadora. Deze bevat naast andere verbeteringen ook loonsverhogingen voor de jaren 2022, 2023 en 2024. De overeenkomst is ondertekend door de vakbonden met een meerderheid en de directie van het bedrijf’, aldus Renfe.  In werkelijkheid is geen enkele vakbond in de meerderheid, samen vormen ze wel een meerderheid.

Deze week stakingen uitgeroepen

De CGT riep twee stakingen uit, op 7 en 11 november. Afgelopen maandag namen volgens het bedrijf 217 van de 7.468 werknemers, tussen de 2% en 3%, deel aan de staking. Volgens cijfers van de vakbond staakte op de eerste dag van de staking 87% van het personeel dat geen minimumdienst hoefde te verrichten. De partijen kwamen donderdag bijeen, aan de vooravond van de tweede stakingsdag. 

Volgen meer stakingsdagen?

De CGT riep de twee stakingsdagen uit nadat het bedrijf weigerde een aantal van zijn eisen op te nemen in het voorakkoord, dat het vervolgens alleen met Semaf, CCOO en UGT ondertekende. De vakbond overweegt nu verdere mobilisaties op te roepen.

Volgende week zal een plenaire vergadering worden gehouden met de rest van de vakbondsafdelingen. Dan zal CGT beoordelen of er meer stakingen komen, zoals donderdag op een persconferentie werd aangekondigd. De kans bestaat dat CGT een nieuwe staking uitroept voor 2 december. Daarover is nog geen definitief besluit genomen. 

De CGT is van mening dat Renfe en de andere vakbondsorganisaties die een meerderheid vormden, achter de rug van de ondernemingsraad en de werknemers om een collectieve overeenkomst hebben gesloten. Deze is echter ‘onvoldoende  om de arbeidsomstandigheden van het spoorwegpersoneel te verbeteren’.

Loonsverhoging

De organisatie eist een loonsverhoging gekoppeld aan de reële Consumenten Prijs Index, waarmee koopkrachtverlies wordt voorkomen, alsmede de afschaffing van dubbele loonschalen (die verschillen tot 25% opleveren) of de verhoging van het personeelsinkomen.

Dit vind je misschien ook leuk