Korte mouwtjes, mensen op het strand, zon en soms nog lekker plonsen in de zee… Het lijkt misschien op een zomers plaatje maar de realiteit is dat dit het beeld van afgelopen oktober was. Met een gemiddelde temperatuur van 18 graden in Spanje was vorige maand de warmste oktobermaand sinds de jaren ‘60. In Spanje was het gemiddeld 4 graden warmer dan normaal voor oktober, maar ook in de rest van Europa was het gemiddeld 2 graden warmer dan gebruikelijk.
Zomers weer perfect scenario voor bierliefhebbers
Normaal gesproken is het in de herfst tijd om churros te dippen in chocolademelk, maar dit weer vraagt om andere behoeftes. Het warme weer creëert het perfecte scenario voor bijvoorbeeld bierbrouwerijen om hun seizoen langer door te trekken. Onderzoek van Citi toont namelijk aan dat er een duidelijke relatie is tussen het weer en het drankgebruik van mensen.
Mensen zijn geneigd om minder bier te drinken bij extreem weer. Zowel bij kouder als bij extreem warm weer neemt de vraag naar bier af. Ook als het regent neemt het drankgebruik af omdat mensen graag buiten op het terras genieten van een biertje.
Biermerken gaan topmaanden tegemoet dankzij mooi weer
De conclusie is dus dat bierbrouwerijen, zoals Carlsberg, Anheuser-Busch InBev en Heineken, in oktober een topmaand hebben gehad met heerlijk zacht en droog weer. Volgens voorlopige prognoses lijkt het erop dat bierbrouwerijen een van de beste kwartalen in tijden tegemoet gaan. Ook merken als Corona, Artois, Leffe en Budweiser verwachten een van de beste jaarafsluitingen van de afgelopen jaren te hebben.
Brouwerijen verwachten verkoopniveaus van voor de pandemie
Niet alleen de verkoop van bier ziet er rooskleurig uit. Ook op de beurs zorgt het weer voor een optimistische stemming. De resultaten van diverse beursgenoteerde biermerken zijn in de afgelopen periode behoorlijk gestegen. Twee jaar na het begin van de pandemie lijkt het erop dat brouwerijen hun verkoopniveaus van voor de pandemie weer zullen bereiken. Zelfs de huidige inflatie lijkt niet opgewassen tegen de verwachte winstresultaten van biermerken.