Transportstaking Spanje gaat door en begint maandag

door admin
Transportstaking Spanje gaat door en begint maandag

Eenzelfde staking van de wegvervoersector in maart, die eveneens geen meerderheid had, slaagde erin de distributie van goederen lam te leggen. Hierdoor ontstonden tekorten aan producten op de markten en uiteindelijk ook in de supermarkten.

Bekijk ook: Nieuwe transportstaking in Spanje

Deze staking van onbepaalde duur komt precies op het moment dat de pre-kerstperiode begint. Dat baart handelaren grote zorgen. Tot 300.000 vrachtwagens kunnen vlak voor Black Friday en Kerstmis hun dienst stopzetten. Volgens een onderzoek van OBS Business School zouden de verliezen voor elke dag van de staking 600 miljoen euro bedragen. Het is een flinke tegenvaller voor de economie omdat de sector (transporteurs, zzp’ers en verladers) in deze tijd van het jaar 25% van al hun jaaromzet genereert.

Weinig steun vanuit de sector

Het Platform ter verdediging van het wegvervoer heeft opgeroepen tot de staking, maar wordt niet ondersteund door de Nationale Commissie Wegvervoer (CNTC), 11 organisaties en 70.000 bedrijven. De gedeelde motivatie om de staking niet te steunen is dat de maatregelen die de regering heeft genomen m de sector te helpen, wel effect hebben. De initiator van de protesten, die al in maart zijn begonnen, vindt echter dat de wet die zegt dat vervoerders niet met verlies mogen werken en die de regering in augustus heeft goedgekeurd, niet wordt nageleefd.

Werken met verlies

Antonio Cacicedo zit al 30 jaar in de vrachtwagen. Hij ‘eet, werkt en slaapt’ er 16 tot 17 uur per dag. Deze keer doet hij niet mee aan de staking, maar dat maakt zijn situatie niet minder wrang. Hij werkt regelmatig met verlies, ondanks de maatregelen die de overheid eerder dit jaar naar aanleiding van de gestegen brandstofkosten en inflatie nam. Zijn brandstofkosten zijn nog steeds te hoog, zelfs met de 20 cent subsidie van de overheid. Als ze vroeger 5.000 euro aan diesel voor een vrachtwagen verbruikten, is dat nu, volgens de berekeningen van Antonio, 3.500 euro meer. Het is twee keer zoveel als een jaar geleden, zeggen de truckers die stoppen bij de tankstations.

Nicolás, 47 jaar en 25 in de vrachtwagen, rekent uit. “Voor een vracht van Sevilla naar Logroño, 860 kilometer verderop, betalen ze 500 euro, en de vrachtwagen die ik heb, verbruikt 36 liter op 100 kilometer. De reis dekt niet eens de brandstof”, voegt hij eraan toe. Hij laadt daarom de vrachtwagen niet meer als hij niet wordt betaald om in ieder geval de kosten te dekken. 

Bovendien is brandstof niet het enige dat betaald moet worden. Alle basisdiensten tijdens reizen zijn duurder geworden. Vroeger at ik in restaurants en sliep ik in het hotel, nu kan ik dat niet en doe ik het in de vrachtwagen. 

Angst voor levering van grondstoffen

De Spaanse brancheorganisatie voor graan en oliehoudende zaden (Accoe) waarschuwde dat de stopzettingen de levering van grondstoffen voor diervoeders aan boerderijen in gevaar zouden kunnen brengen. Dit zou de situatie in de graansector en de productie van olie – al getroffen door de hoge inflatie – nog verder verslechteren.

Tekorten in supermarkten

In het verlengde hiervan eisen ook de landbouwverenigingen COAG en UPTA maatregelen om te voorkomen dat de stakingen de voedselketen aantasten, zoals in maart gebeurde. Toen lag de transportsector lam en veroorzaakte dit miljoenen euros aan verliezen en tekorten aan basisproducten in supermarkten, zoals melk, kip of yoghurt en andere veelgevraagde producten zoals bier

Ook andere sectoren verzetten zich tegen deze stakingen. Of de staking gevolgen heeft voor de algemene distributie in het land, hangt uiteindelijk af van het aantal vrachtwagens dat zondag na middernacht stopt met rijden.

Het Platform Verdediging van de Goederenvervoersector verenigt zelfstandigen en kleine ondernemers en vormt een minderheid binnen de sector. 

Dit vind je misschien ook leuk