
Deze drie bedrijven bieden vooral binnenlandse routes aan, maar ook andere verbindingen kunnen worden getroffen. Net als werknemers in andere sectoren eisen piloten en cabinepersoneel vooral compensatie voor inflatie. Die eis wordt in belangrijke mate gemotiveerd doordat het vluchtverkeer na de Corona-crisis weer in normaliteit opereert en de bedrijven weer winst maken.
ADVERTENTIE
Staking bij Vueling
De staking van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling baart momenteel de meeste zorgen. De low-cost luchtvaartmaatschappij annuleert vooraf vluchten waarvoor de wettelijk vereiste minimumbemanning niet kan worden gegarandeerd. Voor het kerstweekend is dat zo'n 10 procent van alle vluchten, sinds november heeft de maatschappij al 1.424 vluchten geschrapt. Het cabinepersoneel van Vueling wil de volgende dagen het werk neerleggen:
- 23 tot 26 december
- 30 december tot 2 januari
- 5 en 6 januari
- 8 en 9 januari
De kans dat de staking nog wordt afgeblazen lijkt nihil. Het bedrijf wil niet noderhandelen zolang de vakbond met stakingen dreigt.
Stakingen bij Air Nostrum
Bij de Iberia-dochter Air Nostrum willen de piloten gaan staken. Vier procent van de passagiers in Spanje vliegt met deze luchtvaartmaatschappij. Stakingen zijn gepland op de volgende dagen:
- 22 en 23 december
- 26 en 27 december
- 29 en 30 december
- 2 en 3 januari
Stakingen bij Ryanair
Het cabinepersoneel van Ryanair staakt al maanden. De effecten op alle vluchten in de praktijk blijven beperkt door de strenge eisen die de autoriteiten stellen aan de minimale dienstverlening. Internationale vluchten zijn tot nu toe niet getroffen.
Sinds 8 augustus jongstleden heeft het cabinepersoneel van het bedrijf stakingen uitgeroepen die tot 7 januari zullen duren. Het bedrijf garandeert op eerste kerstdag 77% van de minimumdiensten, maar het aantal werknemers dat de komende dagen naar hun werk moet, varieert afhankelijk van de bestemming. In deze link kunt de minimale dienstverlening controleren.
Werknemers van Ryanair eisen een verbetering van de algemene arbeidsomstandigheden. Hieronder het einde van het uurwerk en de gelijkschakeling met het Spaanse minimumloon, rechtstreekse contracten met Ryanair (en niet met intermediaire bureaus) of het vaste schema van vijf werkdagen en drie dagen rust.
Een staking met vergaande effecten op het vliegverkeer rond Kerst van het personeel van de Spaanse luchthavenbeheerder Aena is onlangs afgeblazen nadat een akkoord werd bereikt over het herstel van de productiviteitsbetalingen voor het personeel.