
Tot slot kunnen kopers hun nieuwe huis betalen met een credit card. Early adopters maken er wellicht gebruik van. De gemiddelde mens zal nog even achter zijn of haar oren krabben bij het idee om zoveel geld uit te geven voor iets dat ze niet eens in het echt gezien hebben. Een huis kopen is bovendien deels ook een gevoelskwestie.
ADVERTENTIE
Volgens de krant El Economista zijn de genoemde technologische diensten inmiddels de meest gevraagde in de sector. Als promotor of makelaar dien je je online verkoopkanalen op orde te hebben. Er zijn makelaars die het mogelijk maken voor hun klanten om de huizen volledig dititaal en met de hoogste veiligheidsgarnaties te kopen via creditcards.
Bureaucratische procedures als obstakel
Het digitale gedeelte wint steeds meer terrein. Zeker op het gebied om rapporten, eigendomsaktes, informatie van het kadaster en zelfs pre-aankoopcontracten met digitale handtekening te verkrijgen. Toch vormen bureaucratische procedures die nodig zijn om het proces van kopen en verkopen te voltooien nog een obstakel, aangezien die moeten worden uitgevoerd in aanwezigheid van notarissen, overheidsfunctionarissen, officieel geregistreerde taxateurs etc.
Digitale voorselectie
De bereidheid onder de consument om een en ander digitaal te doen, hangt ook sterk af van het profiel van de consument en in hoeverre deze gewend is aan het gebruik van digitale tools. Voor buitenlandse kopers geïnteresseerd in een huis in Spanje kan het heel handig zijn om een deel van het aankoopproces via digitale verkoopkanalen te doen. Het is erg handig om via 360º opnames vast een goede indruk te krijgen van een aantal vooraf door de makelaar voor jou als klant geselecteerde woningen. Pas bij serieuze interesse vlieg je dan naar Spanje.
Experts uit de branche beseffen wel dat het een grote uitdaging is om deze leads en digitale ontmoetingen om te zetten in fysieke bezoeken. Die conversie is doorslaggevend bij de aankoopbeslissing. Toch is de trend die we volgens hen in de toekomst gaan zien met betrekking tot de aan- en verkoop van onroerend goed dat de technologische component steeds groter wordt.
Makelaars wijzen er verder op dat het noodzakelijk is om de ervaringen van de klant in een fysiek verkooppunt steeds beter na te bootsen en dit virtueel te doen. De koper van een eerste of tweede huis heeft een meer emotioneel profiel bij het kopen van een woning en wil de woning, de omgeving, etc. zien. Dat profiel verandert echter als het gaat over beleggers die de woning niet hoeven te zien om het te kopen.
Digitalisering al gewoner bij nieuwbouw
Er zijn ook verschillen tussen het kopen van een nieuwe of tweedehands woning. Nieuwbouw is altijd off-plan gekocht en zonder het huis te zien. Bij aankoop van een tweedehands huis maakt technologie het proces wel veel gemakkelijker en bespaart tijd, maar uiteindelijk wil de klant het huis zelf gaan bekijken alvorens het te kopen.
De grote promotoren hebben al tools zoals Metrovacesa met zijn MVC Digital-service. Een dienst die de aankoop van een woning volledig elektronisch aanbiedt, van het eerste bezoek tot de keuze van afwerkingen en meubels, tot contractbeheer en de ondertekening van de reservering.
Aedas Homes met zijn in 2019 gelanceerde LIVE Virtual Tours-platform, gebruikt de nieuwste technologie uit de wereld van televisie en videogames. Daarmee wordt een commercieel adviseur naar een 3D-model van een ontwikkeling "geteleporteerd". Vervolgens kan een rondleiding door het huis worden gemaakt en kunnen potentiële kopers bijvoorbeeld het uitzicht vanaf het terras zien.